Czym jest branding?

We wsp贸艂czesnym 艣wiecie dzia艂aj膮 miliony firm. Oferuj膮 one swoje us艂ugi i towary nie tylko na lokalnym czy krajowym rynku, ale r贸wnie偶 na mi臋dzynarodowym. Oznacza to tylko jedno 鈥 konsumenci maj膮 coraz wi臋kszy wyb贸r. Nie musz膮 ju偶 robi膰 zakup贸w w osiedlowym spo偶ywczaku czy w pobliskiej galerii. Dzi艣 po wymarzony produkt czy wysokiej jako艣ci us艂ug臋 mo偶emy zg艂osi膰 si臋 do firmy z USA, sklepu internetowego z Austrii czy grafika-freelancera z Japonii. Szeroki wyb贸r wcale jednak nie oznacza, 偶e dostarczyciela us艂ug i towar贸w szukamy po ca艂ym 艣wiecie, wr臋cz przeciwnie 鈥 ch臋tnie si臋gamy po to, co dobrze znamy i cenimy. To, dlatego marki tak 鈥瀢alcz膮鈥 o zaistnienie w 艣wiadomo艣ci konsumenta, a 鈥瀢alka鈥 ta nazywana jest brandingiem. Co si臋 na niego sk艂ada? Czym on dok艂adnie jest?

Branding 鈥 troch臋 historii i聽definicji

Definicji聽brandingu w podr臋cznikach i encyklopediach marketingowych mo偶na znale藕膰 bardzo wiele. Co do zasady zgadzaj膮 si臋 one w jednej kwestii. A mianowicie branding to technika marketingowa, kt贸ra polega na kszta艂towaniu wizerunku marki w 艣wiadomo艣ci nabywc贸w, ukazaniu jej z jak najlepszej strony i wykonywaniu szeregu dzia艂a艅 maj膮cych wzbudzi膰 pozytywne skojarzenia z danym produktem. Wszystko to ma jeden oczywisty cel: marka ma si臋 wyr贸偶ni膰 na tle konkurencji oraz na sta艂e zapisa膰 si臋 w 艣wiadomo艣ci odbiorcy.
Co ciekawe, branding znany jest ju偶 od zarania dziej贸w i zawsze oznacza艂 to samo, czyli pr贸b臋 wyr贸偶nienia si臋. W ko艅cu ju偶 staro偶ytni starali si臋 wyr贸偶nia膰 swoje biznesy za pomoc膮 znak贸w czy piktogram贸w.聽Wr贸膰my聽jednak do naszych czas贸w鈥 Wsp贸艂czesna definicja brandingu pojawi艂a si臋 dopiero w XX wieku, w czasie najwi臋kszego rozkwitu reklamy i marketingu. To w艂a艣nie wtedy branding sta艂 si臋 oddzieln膮 dziedzin膮 wiedzy.

Dlaczego branding jest wa偶ny?

Ka偶dego dnia miliony konsument贸w na ca艂ym 艣wiecie podejmuj膮 decyzje zakupowe. Wbrew pozorom za wi臋kszo艣ci膮 z nich wcale nie stoi dog艂臋bna analiza rynku, wielotygodniowe poszukiwania czy rekomendacje znajomych lub rodziny. W wielu przypadkach konsumenci kupuj膮 w spos贸b impulsywny 鈥 podejmuj膮c decyzje, kieruj膮 si臋 skojarzeniami, my艣lami i emocjami zwi膮zanymi z dan膮 mark膮. Dobry branding, czyli taki, kt贸ry jest sp贸jny i 艂atwy w odbiorze wizerunku, przek艂ada si臋 na sprzeda偶, i jak 艂atwo si臋 domy艣li膰, zyski przedsi臋biorstwa. Za jego po艣rednictwem marka zdobywa tak cenne na rynku zaufanie i lojalno艣膰 klient贸w, a tak偶e 艂atwiej dociera i odpowiada na potrzeby i oczekiwania grupy docelowej. Rozpoznawalny brand to r贸wnie偶 mo偶liwo艣膰 kszta艂towania cen na wy偶szym poziomie oraz rozw贸j i podbijanie nowych rynk贸w. Warto tu zaznaczy膰, 偶e dobry branding to nie tylko korzy艣ci dla firmy, ale r贸wnie偶 dla Klienta. Rozpoznawalno艣膰 brandu sprawia, 偶e Klient z 艂atwo艣ci膮 identyfikuje produkt oraz jego pochodzenie, a tak偶e bez problemu weryfikuje jego jako艣膰. U艂atwia to podejmowanie decyzji zakupowych i minimalizuje czas wyboru produktu, a przy tym zmniejsza ryzyko z艂ego wyboru. Kolejne korzy艣ci, jakie czerpie Konsument z dobrego brandingu, to prostsze wyszukanie informacji o produkcie i korzy艣ciach z jego nabycia. Nie mo偶emy r贸wnie偶 zapomina膰 o tym, 偶e posiadanie produkt贸w niekt贸rych marek znacznie podkre艣la (a czasem nawet okre艣la) status spo艂eczny nabywcy. Przyk艂ad贸w nie trzeba daleko szuka膰, na tak膮 renom臋 zapracowa艂a chocia偶by marka Apple.

Co sk艂ada si臋 na branding?

Branding cz臋sto jest mylony z identyfikacj膮 wizualn膮 firmy. Trzeba jednak zaznaczy膰, 偶e to pierwsze poj臋cie jest znacznie szersze. Identyfikacja wizualna skupia si臋 bowiem tylko na cz臋艣ci wizualnej marki, czyli na sp贸jnym, graficznym przedstawianiu wizerunku firmy. Identyfikacja wizualna wspiera budowanie 艣wiadomo艣ci, ale z ca艂膮 pewno艣ci膮 nie jest kompleksowym dzia艂aniem. Taki jest branding, w kt贸rego sk艂ad wchodzi m.in. identyfikacja wizualna. Opr贸cz niej jako branding okre艣la si臋:


鈥 has艂a聽reklamowe,
鈥 filozofi臋聽firmy,
鈥 obs艂ug臋聽klienta,
鈥 kultur臋聽marki,
鈥 jako艣膰聽i ceny oferowanych produkt贸w i us艂ug,
鈥 kreowanie聽wizerunku na platformach social media.

Jak budowa膰 wizerunek marki?

Budowanie 艣wiadomo艣ci marki nie jest procesem ani 艂atwym, ani przynosz膮cym natychmiastowe rezultaty. Wymaga czasu, cierpliwo艣ci, do艣wiadczenia oraz wiedzy. Najpro艣ciej to zadanie powierzy膰 agencji聽brandingowej. Decyduj膮c si臋 na taki ruch, warto pami臋ta膰, 偶e nie jest on jednoznaczny z ko艅cem naszej pracy nad reputacj膮 i rozpoznawalno艣ci膮 firmy. Znalezienie odpowiedzi na wiele wa偶nych pyta艅 dotycz膮cych聽filozofii聽i kultury firmy, jej przewag聽konkurencyjnych, zalet i cech oferowanych produkt贸w czy us艂ug 鈥 to ci膮gle pozostaje naszym zadaniem.

Od czego zacz膮膰 budowanie brandu?

Podstaw膮 rozpocz臋cia dzia艂a艅聽brandingowych聽jest opracowanie strategii marki. W dokumencie tym powinny znale藕膰 si臋聽najwa偶niejsze cechy firmy i jej warto艣ci. Wa偶ne jest tak偶e okre艣lenie tych parametr贸w nie tylko na dzi艣, ale i na przysz艂o艣膰. Strategia marki zdefiniuje kierunki, w kt贸rych ma pod膮偶a膰 rozw贸j przedsi臋biorstwa i okre艣li filary, na kt贸rych mo偶na budowa膰 艣wiadomo艣膰 odbiorc贸w. Kolejnym celem jest stworzenie podstawowych element贸w, kt贸re najcz臋艣ciej pojawiaj膮 si臋 w komunikacji zewn臋trznej i najg艂臋biej zapadaj膮 konsumentom w pami臋膰聽鈥 zazwyczaj聽jest to logo, slogan reklamowy i nazwa marki.聽W oparciu o聽nie mo偶na stworzy膰 system identyfikacji wizualnej, na kt贸ry sk艂adaj膮 si臋 wizyt贸wki, listowniki, wzorniki prezentacji, materia艂y wizerunkowe, oferty sprzeda偶y, formaty reklam czy gad偶ety firmowe. Tu istotne jest zachowanie sp贸jno艣ci r贸wnie偶 przy tworzeniu strony internetowej, newslettera oraz medi贸w spo艂eczno艣ciowych. Wszystkie ustalenia warto zebra膰 w brand聽book. Branding to nieod艂膮czny element tworzenia nowej marki. Zadba膰 nale偶y o niego bez wzgl臋du na to, czy firma ma ambicje mi臋dzynarodowe, czy te偶 zamierza dzia艂a膰 tylko na rynku lokalnym. Budowanie brandu prze艂o偶y si臋 na jej reputacj臋, 艣wiadomo艣膰 konsumenck膮, rozpoznawalno艣膰 i pami臋膰 o marce. Branding ma tak偶e na celu budowa膰 pozytywne skojarzenia z firm膮, a przez to tworzy膰 jej warto艣ciowy wizerunek. Nie ma wi臋c w膮tpliwo艣ci, 偶e dzi臋ki niemu prowadzenie biznesu b臋dzie prostsze i bardziej efektowne.