Dlaczego Outsourcing Marketing się opłaca

Jeśli jesteś szczęśliwym posiadaczem własnego biznesu, można śmiało założyć, że pojęcie marketingu nie jest Ci obce. Wiesz, jak istotną rolę odgrywa on w dzisiejszych czasach nieograniczonego dostępu, nieustającego przepływu informacji i nasilonej konkurencji w praktycznie każdej branży. Prawdopodobnie jednak nie do końca wiesz, jak zabrać się do tego tematu, by całe przedsięwzięcie zakończyło się sukcesem, a przy okazji, byś Ty nie musiał(a) o wszystkim myśleć. W Twojej sytuacji warto rozważyć dwa rozwiązania. Pierwszym z nich jest własny, wewnętrzny dział marketingu, drugim natomiast skorzystanie z marketingowych usług zewnętrznych, w tak zwanym modelu outsourcingowym.

Wewnętrzny dział marketingu

Jest to rozwiązanie stosowane najczęściej przez duże i bardzo duże firmy przez wzgląd na koszty. Pozornie to stosowanie usług zewnętrznych wydaje się dużo droższym wyjściem, jednak w praktyce środki konieczne do stworzenia własnego działu marketingu mogą być znacznie wyższe, niż skorzystanie z rozwiązania outsourcingowego, czyli zlecenia usług firmie zewnętrznej.


Wydatki związane z niezbędnymi narzędziami, takimi jak komputer do pracy, programy graficzne oraz te do obróbki video, cykl szkoleń dla pracowników czy pełne świadczenia dla pracowników, również podczas ich zwolnień chorobowych, to tylko część ze stałych, ciężko zbywalnych kosztów i zobowiązań przy budowie własnego działu marketingu. Szereg aspektów do zadbania składa się w sporą inwestycję, która niekoniecznie jest rentowna.

Budując wewnętrzne struktury, w których skład wejdzie zarówno specjalista od SEO, jak i osoba od obsługi mediów społecznościowych czy konfiguracji reklam płatnych FB Ads i Google Ads, musisz pamiętać, że nie obejdzie się bez osoby, która zepnie te wszystkie działania. Konieczne jest więc zatrudnienie project managera lub znalezienie czasu (i to sporo) na samodzielne zarządzanie działaniami marketingowymi, pilnując odpowiedniej komunikacji i zazębiania się wszystkich działań marketingowych. Ponadto nie unikniesz aspektu kompetencji swoich pracowników – by Twój marketing stał na absolutnie najwyższym poziomie, zatrudniani przez Ciebie specjaliści potrzebują ciągłego rozwoju, a co za tym idzie, rodzi to kolejne zobowiązania finansowo-zarządcze, by zapewnić im odpowiedni cykl regularnych szkoleń.

Krystalizowanie się własnej solidnej struktury marketingowej to długotrwały proces, w którym nie sposób uniknąć błędów, jednak nic nie jest czarno-białe. Własny dział marketingu to również plusy, których nie uzyskamy, rezygnując z wewnętrznego działu w firmie.

Niezaprzeczalną siłą wewnętrznego podejścia do marketingu jest większa samowystarczalność. Mimo że zawsze można zmienić obsługującą Cię agencję zewnętrzną w obliczu niewystarczających wyników, to mimo wszystko posiadając własne struktury i rozwiązania, możemy bez oglądania się na innych kontynuować prace, dając sobie czas i spokój na podjęcie odpowiedniej decyzji, by na przykład dopiero po pieczołowitym sprawdzeniu agencji, postawić na zewnętrzne rozwiązania raz jeszcze i w zmienionym kształcie.

Kolejnym plusem jest pozostawianie ważnych informacji wewnątrz przedsiębiorstwa. Podczas obsługiwania akcji promocyjnych czy komunikacji z odbiorcami marki, siłą rzeczy marketer, jak tlenu, potrzebuje danych czy wewnętrznych informacji, by podejmować lepsze decyzje oparte na głębszym zrozumieniu całego projektu. Posługując się zewnętrznym wsparciem, jesteśmy zmuszeni do przekazania szczegółowych danych na temat naszej firmy, ponieważ bez nich stworzenie skutecznych rozwiązań marketingowych może okazać się niemożliwe.

Nie jest to jednak bardzo poważna wada. Nie zapominajmy, że rozmawiamy o profesjonalnej firmie zewnętrznej. Etyka zawodowa nie pozwala marketerowi na wykorzystanie poufnych informacji Twojej firmy do własnych celów…  Jeżeli jednak nie wierzysz takiemu zabezpieczeniu, to swoje bezpieczeństwo możesz zacementować umową NDA.

Dobra umowa o zachowaniu poufności w 100% zablokuje jakiekolwiek niepożądane działania ze strony agencji czy jej pracowników, eliminując Twoje ryzyko przy tej inwestycji. Odpowiednio skonstruowane klauzule pozwolą Ci na przekazanie tych informacji, których rzeczywiście obsługująca Cię firma potrzebuje, bez martwienia się o ewentualne nadużycia.

Niewątpliwą przewagą własnego działu marketingu jest także wyeliminowanie wysiłku związanego z poszukiwaniem odpowiedniej agencji oraz ryzyka ewentualnego złego wyboru. To właśnie z tego powodu ekstremalnie ważne na etapie wyboru rozwiązań marketingowych jest dokładne przeanalizowanie swoich możliwości i celów. Mimo wszystko, przy odpowiedniej selekcji firmy zewnętrznej oraz jasno postawionych celach już na początku współpracy, ryzyko niepowodzenia przedsięwzięcia jest znacznie zredukowane.

Usługa Outsourcingowa czyli delegowanie marketingu na zewnątrz

Jeżeli jesteś właścicielem małej lub średniej firmy, z dużą dozą prawdopodobieństwa nie chcesz wydawać lwiej części swojego budżetu na komplementarny dział marketingowy. Jeżeli przy Twoim projekcie nie jest Ci on potrzebny, to nie masz się o co martwić, jednak gdy natura Twojej branży wymaga wielowektorowego podejścia do tematu promocji, budowy brandu i komunikacji z odbiorcą, to prawdopodobnie najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług firmy zewnętrznej. Przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji rekomendujemy Ci skorzystanie z usług firmy doradczej, z którą wspólnie przeanalizujecie zagrożenia i możliwości, zdiagnozujecie marketingowe wąskie gardło Twojej marki, by Twoja firma mogła optymalnie się rozwijać.

Czy korzystając z zewnętrznej firmy będziesz wyjątkiem od reguły, bo praktycznie każda inna firma tworzy własne warowne grody marketingowe, odcinające się od zewnętrznych usług? Nic bardziej mylnego! Jak donosi HubSpot, blisko 67% firm skupiających się na usługach i produktach dedykowanych do innych firm, korzysta z delegowania na zewnątrz co najmniej części obowiązków związanych z ich marketingiem.

Skoro aż tak wiele przedsiębiorstw korzysta z usług outsourcingowych, przyjrzymy się, jakie korzyści i zagrożenia kryją się za tego typu praktykami.

Wielkim plusem rozwiązania outsourcingowego jest fakt, że nie musisz nikogo szkolić ani przyuczać, korzystasz z usług profesjonalistów. Osób, które doskonale wiedzą, co robią, a po wdrożeniu w specyfikę Twojego projektu, będą w stanie samodzielnie rozwijać Twoją firmę na wcześniej ustalonych zasadach.

Tutaj należy podkreślić, by roztropnie wybierać agencję, której chcesz zawierzyć sukces swojego marketingu. Na samym początku relacji z zewnętrznym wykonawcą warto poprosić go o jego referencje, o jego portfolio, najlepiej z przykładami realizacji pokrewnych do tych, które potencjalnie mieliby świadczyć dla Twojej firmy. Dla nas, czyli agencji You’re Welcome transparentność stanowi podstawę dobrej współpracy, bez najmniejszego problemu przedstawimy Ci wszelkie referencje świadczące o najwyższej jakości oferowanych przez nas usług i rozwiązań.

Korzystając z agencji zewnętrznej, nie musisz martwić się również o odpowiednie narzędzia i oprogramowania, odpowiedzialność za te kwestie w 100% leży po stronie Twojego partnera obsługującego zlecenie. Koszta takich narzędzi i oprogramowań przy oczekiwanej najwyższej jakości struktury wewnętrznej, wliczając w to wysokiej klasy komputery, zaawansowane programy graficzne, programy do obróbki video, narzędzia do zarządzania mediami społecznościowymi i ich optymalizacji oraz wiele więcej innych aspektów, to tysiące, a czasami nawet dziesiątki tysięcy złotych potrzebnych do zaspokojenia tych potrzeb.

Co więcej, zewnętrzna firma… to zewnętrzna opinia. Czasami na wagę złota jest złapanie odpowiedniej perspektywy, by ocenić kluczową dla projektu kwestię. Jest to niezmiernie trudne, gdy przy danym przedsięwzięciu pracujemy od miesięcy, dodatkowo będąc z nim związanym emocjonalnie.
W takiej sytuacji opinia wdrażanej firmy i konstruktywny dialog oparty na doświadczeniu i wiedzy Twojej firmy oraz firmy zewnętrznej może zrodzić nieoczekiwane owoce, nierzadko stanowiąc piwot dla całej firmy i jej sukcesu.

Kolejnym nieodzownym plusem korzystania z usług outsourcingowych jest elastyczność. Mimo że pracownicy firmy to jej jeden z największych zasobów, to nie zawsze firmę stać na związane z zatrudnieniem koszty. Zatrudniając specjalistę od danego segmentu marketingowego, musisz być w pełni gotowy płacić mu według ściśle określonych ram współpracy, nawet jeżeli pracy będzie mniej, niż wydawało się na początku, lub gdy pozornie potrzebne kompetencje okażą się zbędne.

W przypadku zewnętrznych działań agencji zachowujesz pole manewru. Gdy sukces całego projektu wymaga zmiany podejmowanych praktyk, np. według najnowszych wspólnych ustaleń influencer marketing jawi się jako naturalny krok w stronę osiągnięcia zamierzonego celu… to po prostu wdrażasz to rozwiązanie. Korzystając z outsourcingu, znacznie sprawniej dołożysz kolejną usługę do całej zewnętrznej obsługi marketingowej, nie martwiąc się o skuteczność tej transformacji, gdyż odpowiedzialność za ten proces leży po stronie współpracującej z Tobą agencji.

Jak upewnić się, że outsourcing to dobry wybór dla mojej firmy?

Tak, jak podkreślaliśmy wcześniej, wszystko sprowadza się do potrzeb i problemów Twojego projektu. Przed podjęciem decyzji o ewentualnym skorzystaniu z usług outsourcingowych, przeanalizuj aspekty, takie jak Twoje cele i zagrożenia. Odpowiedz sobie na pytanie, czego potrzebujesz, w jakiej formie oraz jakimi środkami dysponujesz, by wdrożyć określone działania marketingowe.

Pamiętaj, że jedną z kluczowych zalet zlecania usług marketingowych w modelu outsourcingowym jest ich elastyczność. Nikt nie powiedział, że nie możesz połączyć działań w ramach wewnętrznego działu, wraz ze zleceniem poszczególnych działań agencji. Dla przykładu Twoja firma może mieć w swoich szeregach świetnego project managera oraz rewelacyjną osobę od kompetencji graficznych i obsługi profili w mediach społecznościowych, a w ramach zewnętrznej współpracy Twoja firma będzie posiłkowała się tylko usługami pozycjonowania, ponieważ Twoi pracownicy nie są ekspertami w tej dziedzinie.

Stawiając na zewnętrzną współpracę, zadbaj o to, by mierniki skuteczności działań podejmowanych przez agencję były ustalone już na początku współpracy oraz o to, by wykonawca był z nich na bieżąco rozliczany. Dobry partner bez najmniejszego problemu w sposób przejrzysty będzie raportował swoją pracę w taki sposób, by Twoja firma nieustannie mogła monitorować status poszczególnych działań.

Ufając nam, jako agencji opiekującej się Twoimi marketingowymi podbojami, możesz mieć pewność, że postawione przed nami cele i Twoje oczekiwania są dla nas absolutnym priorytetem. Przy każdej współpracy kładziemy nacisk na minimalizowanie Twojego ryzyka inwestycyjnego, między innymi poprzez transparentne raportowanie naszych działań czy optymalizowanie świadczonych przez nas usług.

Przy wyborze wykonawcy outsourcingowego dobrą praktyką jest również stopniowe wdrażanie zewnętrznego partnera w kluczowe działania. Dla przykładu częstym rozwiązaniem jest “próbna” umowa zawarta między stronami na 3 miesiące, byście zarówno Ty, jak i agencja mogli ocenić Waszą kompatybilność.

Nie można także zapominać o zwykłej międzyludzkiej relacji. Na końcu nieważne jest, jak dobrze projekt współpracy wygląda na papierze, gdy między Twoją firmą a agencją nie ma odpowiedniego porozumienia.
Dlatego bardzo zależy nam na tym, byś nie podejmował pochopnych decyzji, chcemy byś krok po kroku, opierając się o swoje pierwotne założenia, budował swoje przekonanie o zewnętrznych ofertach współpracy.

Będzie nam bardzo miło, jeżeli odezwiesz się do nas. Dołożymy wszelkich starań, by odpowiedzieć na każde Twoje indywidualne pytanie związane z ewentualną współpracą pomiędzy naszymi firmami, lub po prostu postaramy się przybliżyć Ci możliwości marketingowe Twojej firmy.