Kampania reklamowa od kuchni 鈥 czym jest i jak j膮 stworzy膰?

Reklamy maj膮 sk艂oni膰 do kupowania produkt贸w lub us艂ug, przyci膮ga膰 uwag臋, zach臋ci膰 do korzystania. Co jednak, je艣li zamiast jednej reklamy stworzysz ca艂膮 seri臋? Jaki wp艂yw na konsument贸w mo偶e mie膰 cykl reklam, z kt贸rych wszystkie maj膮 ten sam przekaz lub b臋d膮 wspiera膰 t臋 sam膮 ide臋? Pora postawi膰 sobie pytanie, czy cykl reklam nie b臋dzie skuteczniejszy ni偶 pojedynczy komunikat, a je艣li tak jest, to jak powiniene艣 zaplanowa膰 skuteczn膮 kampani臋 reklamow膮.



Czym jest kampania reklamowa?

Kampania reklamowa jest jednym z element贸w planu marketingowego przedsi臋biorstwa. Podr臋czniki do marketingu definiuj膮 kampanie jako specjalnie zaprojektowan膮 strategi臋 dzia艂a艅.  Nale偶y te偶 zaznaczy膰, 偶e jako kampanie rozumiemy nie jedn膮 reklam臋, ale ca艂y zesp贸艂 dzia艂a艅 skoordynowanych i zorganizowanych. Dzia艂ania te maj膮 jeden cel. Wyst臋puj膮 w okre艣lonej kolejno艣ci i prowadzone s膮 w r贸偶nych mediach np. radio, telewizji, Internecie. Na struktur臋 kampanii reklamowej sk艂ada si臋: cel, przedmiot reklam, adresaci (grupa docelowa), 艣rodki oddzia艂ywania reklamowego, 艣rodki reklamy, stopie艅 nat臋偶enia przekazu.

Kampanie reklamowe zazwyczaj realizowane s膮 przez wyspecjalizowane agencje marketingowe, kt贸re czuwaj膮 nad ca艂o艣ci膮 zadania – planuj膮 dzia艂ania, wdra偶aj膮, monitoruj膮 i analizuj膮 na zako艅czenie.

Podsumowuj膮c, kampania reklamowa to seria podobnych komunikat贸w. Ka偶dy z nich mo偶e mie膰 inny motyw, ale ostatecznie wszystkie wspieraj膮 ten sam cel, jakim najcz臋艣ciej jest sprzeda偶 produkt贸w/us艂ug firmy.



Rodzaje kampanii reklamowych

Wsp贸艂cze艣nie wyr贸偶niamy kilka typ贸w kampanii reklamowych. Podstawowy podzia艂 dzieli je na:

  • kampani臋 rozproszone, czyli dotycz膮ce problemu og贸lnie, a nie produktu;

  • kampanie tematyczne, czyli te przekazuj膮ce wiedz臋 dotycz膮c膮 og贸lnych problem贸w lub zach臋caj膮ce do 艣wiadomych zachowa艅.

Kampanie reklamowe mo偶na te偶 podzieli膰 ze wzgl臋du na medium. W takim podziale spotkasz si臋 z:

  • kampani膮 uderzeniow膮 – polega na intensywnym kierowaniu komunikat贸w przez wybrany czas, nast臋pnie znikni臋ciu z eteru, aby znowu po jakim艣 czasie (np. miesi膮cu, dw贸ch) powr贸ci膰 z du偶膮 intensywno艣ci膮;

  • kampani膮 pulsacyjn膮 鈥 charakteryzuje si臋 zr贸偶nicowanym nat臋偶eniem; reklamy w niej pojawiaj膮 si臋 np. raz w tygodniu;

  • kampani膮 sta艂膮 – w jej przypadku nie ma przerw w emisji reklam.



Cele kampanii reklamowej

Wi臋kszo艣膰 kampanii reklamowych za cel stawia sobie zwi臋kszenie sprzeda偶y. Inne typowo biznesowe cele stawiane przed kampaniami reklamowymi to: zwi臋kszenie 艣wiadomo艣ci marki, lepsza komunikacja z konsumentami, wzrost lub utrzymanie udzia艂u na rynku, wprowadzenie nowego produktu/us艂ugi, utrzymanie/zdobycie lojalno艣ci konsument贸w.

Cele kampanii mog膮 by膰 te偶 tylko bezpo艣rednio powi膮zane ze sprzeda偶膮, przyk艂adem mo偶e by膰 tu kampania #LikeAGirl firmy Always. Mia艂a ona nie tylko promowa膰 produkt marki, ale i zwi臋ksza膰 艣wiadomo艣膰 odbiorc贸w na temat trudno艣ci okresu dojrzewania 鈥 tym samym reklamy doskonale trafi艂y w grup臋 docelow膮 marki.



Etapy planowania kampanii reklamowej

Wydaje si臋, 偶e w XXI wieku, kiedy to ze wszystkich stron jeste艣my atakowani reklamami, wiemy o nich ju偶 wszystko. Okazuje si臋, 偶e kampanie promocyjne nadal maj膮 przed przedsi臋biorcami wiele tajemnic i s膮 przyczyn膮 wielu marketingowych mit贸w. Jednym z nich jest to, 偶e przeprowadzenie kampanii oznacza po prostu stworzenie reklamy.  Nic bardziej mylnego! Aby reklama przynosi艂a najlepsze rezultaty, od samego pocz膮tku musisz wszystko dobrze zaplanowa膰. Wszystko, czyli co?

Pierwszym krokiem do skutecznej kampanii reklamowej jest przeanalizowanie sytuacji i zebranie informacji o rynku, na kt贸rym dzia艂asz. Warto, aby艣 zna艂 mocne i s艂abe strony produktu/us艂ugi, kt贸r膮 chcesz reklamowa膰, a tak偶e mia艂 wyobra偶enie o konkurencji i jej dzia艂aniach na rynku. Je艣li wcze艣niej prowadzi艂e艣 kampanie, warto przeanalizowa膰 je i skonfrontowa膰 si臋 z twardymi danymi liczbowymi.

Nast臋pny etap planowania kampanii reklamowej to ustalenie celu. Jako ten wybra膰 mo偶esz zwi臋kszenie 艣wiadomo艣ci marki, zmian臋 jej obecnego wizerunku, przedstawienie nowego produktu/projektu, zwi臋kszenie sprzeda偶y, edukacj臋 konsument贸w w wybranym temacie. Cel zawsze powinien by膰 dopasowany do grupy docelowej twojej marki. Ta powinna by膰 ustalona w trzecim kroku planowania kampanii. W opracowaniu jej warto, aby艣 wspomaga艂 si臋 badaniami i ankietami m贸wi膮cymi o zachowaniach konsumenckich twoich klient贸w.

Planowanie kampanii reklamowej to tak偶e ustalenie jak ona b臋dzie wygl膮da膰. W pierwszej kolejno艣ci dobrze jest opracowa膰 has艂o przewodnie. To najtrudniejszy, ale wa偶ny krok. Wymaga, aby艣 w kilku s艂owach zawar艂 ca艂膮 koncepcj臋 kampanii reklamowej. Has艂o powinno by膰 艂atwe w zapami臋taniu, kolokwialnie m贸wi膮c wpadaj膮ce w ucho i dosadne. Dobre przyk艂ady? Tych nie brakuje – 鈥濼hink small鈥 – Volkswagen, 鈥濱’m lovin ‘it鈥 – McDonald’s to jedne z wielu, kt贸re mog膮 pos艂u偶y膰 ci za inspiracje. Etap kreatywny to r贸wnie偶 czas na okre艣lenie tego, jak b臋dzie wygl膮da膰 przekaz reklamy. Oznacza to, 偶e zaprojektowa膰 musisz grafik臋 oraz copy, a tak偶e opracowa膰 strategi臋 medialn膮. Pod tym ostatnim zadaniem kryje si臋 ustalenie, w jakich mediach twoja kampania reklamowa ma si臋 pojawia膰, o jakich porach i w jakich terminach. Te parametry b臋d膮 te偶 zale偶ne od bud偶etu, jaki chcesz wyda膰 na kampani臋. Pami臋taj, 偶e nie sztuk膮 jest zap艂aci膰 du偶o, ale tak zoptymalizowa膰 kampani臋, aby przy minimalnych kosztach osi膮gn膮膰 najlepsze wyniki 馃槈. Po ustaleniu wszystkich powy偶szych element贸w przychodzi czas na jej zatwierdzenie i uruchomienie. W czasie trwania kampanii nie zapominaj na bie偶膮co mierzy膰 i analizowa膰, a tak偶e optymalizowa膰 poszczeg贸lnych element贸w. Audyt dzia艂a艅 potrzebny b臋dzie te偶 na zako艅czenie kampanii.



Co sprawia, 偶e kampania reklamowa jest skuteczna?

Opr贸cz struktury i planowania istnieje wiele innych czynnik贸w, kt贸re mog膮 pom贸c w stworzeniu kampanii reklamowej. Co jest warunkiem powodzenia?

Po pierwsze nawi膮zanie osobistych relacji, czyli zwracaj si臋 bezpo艣rednio do swojej grupy docelowej, rozwi膮zuj膮c ich problemy, pokazuj mo偶liwo艣ci. Przyk艂adem kampanii reklamowej, kt贸ra na tym elemencie zbudowa艂a sw贸j sukces, by艂a wspomniana ju偶 wcze艣niej #LikeAGirl firmy Always.

馃憞馃憞馃憞馃憞馃憞




Po drugie nie komplikuj. Dobra kampania to ta, kt贸ra nawet o najbardziej skomplikowanych problemach m贸wi prostym j臋zykiem, kt贸ry 艂atwo rozumiej膮 konsumenci. T臋 zasad臋 zaobserwujesz ju偶 w starszych kampaniach reklamowych. Przyk艂adem b臋dzie ta marki De Beers, kt贸ra w 1948 roku stworzy艂a seri臋 reklam przekonuj膮cych, 偶e zar臋czyny najlepiej przypiecz臋towa膰 pier艣cionkiem z brylantem. Kampania 鈥濪iament jest na zawsze鈥 spopularyzowa艂a koncepcj臋 tradycyjnego diamentowego pier艣cionka zar臋czynowego.


馃憞馃憞馃憞馃憞馃憞




Po trzecie b膮d藕 uczciwy. Dla nowych pokole艅 konsument贸w (generacji Millenials贸w oraz Z) uczciwo艣膰, przejrzysto艣膰 i zaufanie s膮 bardzo wa偶ne. Nachalna sprzeda偶 czy jawne mijanie si臋 z prawd膮 od razu zmniejsza wiarygodno艣膰 marki, co prze艂o偶y si臋 na efekty kampanii. Przyk艂adem realizowania tego warunku s膮 nasze rodzime reklamy allegro, kt贸re nie tylko wzruszaj膮, ale i doceniane s膮 za autentyczno艣膰.

馃憞馃憞馃憞馃憞馃憞




Po czwarte – powtarzalno艣膰. Wydaje Ci si臋, 偶e sta艂e 鈥瀉takowanie鈥 odbiorc贸w komunikatami reklamowymi dzia艂a na twoj膮 niekorzy艣膰? Masz racje. Jednak badania pokazuj膮, 偶e konsument potrzebuje przynajmniej kilkakrotnie 鈥瀞potka膰 si臋鈥 z komunikatem, aby nim si臋 zainteresowa膰. Stawiaj wi臋c na tw贸rczy content, kt贸ry b臋dzie m贸wi艂 o tym samym, ale w r贸偶ny spos贸b. Przyk艂ad mo偶esz wzi膮膰 z marki Apple, kt贸ra w 2006 roku wypu艣ci艂a kampanie 鈥濭et a Mac鈥. W niej dw贸ch aktor贸w prezentuje Maca i PC prowadz膮c rozmow臋. Humorystyczne pogaw臋dki zosta艂y nagrane w a偶 66 wersjach!

馃憞馃憞馃憞馃憞馃憞



Po pi膮te-b膮d藕 sp贸jny. Kampania reklamowa b臋dzie skuteczniejsza, je艣li pomi臋dzy poszczeg贸lnymi elementami/reklamami zostanie zachowane podobie艅stwo np. w kwestii wizualnej, s艂ownej, d藕wi臋kowej czy uj艣ciowej.

Te pi臋膰 element贸w to tylko najwa偶niejsze sk艂adniki skutecznej kampanii reklamowej. Czy jest ich wi臋cej? Oczywi艣cie r贸wnie wa偶ne jest w艂膮czenie elementu edukacji klienta, przyci膮gni臋cie i zatrzymanie jego uwagi, zastosowanie wezwania do dzia艂ania. Jak zastosowa膰 je w praktyce? O tym ju偶 wkr贸tce na naszym blogu.


Tymczasem, zobaczcie jak poradzili艣my sobie z kampani膮 dla nowych zabawek Super Zings:

A co mo偶emy zrobi膰 dla Ciebie?