Co robi膰 z reklam膮 w dobie koronawirusa?

KORONO
KOMUNIKACJA

M脫WI SI臉, 呕E KIEDY INTERES IDZIE, POWINIENE艢 SI臉 REKLAMOWA膯. KIEDY PADA 鈥 MUSISZ TO ROBI膯.

Co si臋 dzieje, kiedy wykaraskasz si臋 z korka i twoim ko艂om ukazuje si臋 upragniona pusta droga? Zwalniasz czy odruchowo dodajesz gazu? Teraz rozejrzyj si臋 po pustej ulicy. Twoi klienci zostali w domu. Ale nadal potrzebuj膮 twojej marki, nie przestali nagle lubi膰 twojego jedzenia, kocha膰 do ciebie przychodzi膰 z rodzin膮 lub ub贸stwia膰 si臋 w rzeczach kupionych w twoim sklepie. Po prostu nie mog膮 ci臋 odwiedzi膰. Co zrobisz? Przeczekasz czy dodasz gazu?

Wiesz:  1. gdzie s膮, 2. jakimi kana艂ami si臋 pos艂uguj膮, 3. czego szukaj膮 w internecie, 4. ile czasu w nim sp臋dzaj膮 (godziny wzmo偶onej klikalno艣ci roz艂o偶y艂y si臋 ju偶 prawie na ca艂y dzie艅). Punkt dla ciebie.

Nie mog膮 si臋gn膮膰 bezpo艣rednio na p贸艂k臋 i obejrze膰 towaru. Nie masz jak zapewni膰 im oko艂ozakupowych dozna艅. Punkt dla koronawirusowej recesji.

Kilka tygodni to du偶o dla excella, kt贸ry szanowa膰 trzeba, ale ka偶dy szanuj膮cy si臋 excell powinien darzy膰 respektem d艂ugofalow膮 strategi臋 marketingow膮, a dla niej kilka tygodni to jak 鈥 wybaczcie por贸wnanie.

Wiecie, co jest najbardziej optymistyczne w my艣leniu o recesji 鈥瀙o marketingowemu鈥? 呕e jest KR脫TKOterminowa. Wszyscy mamy g艂臋bok膮 wiar臋 granicz膮c膮 z pewno艣ci膮, 偶e za kilka tygodni wr贸cimy do swoich codziennych czynno艣ci i rado艣ci. 

Chcesz si臋 utrzyma膰 si臋 w siodle? Jed藕! 

A  teraz podzi臋kujemy na chwil臋 kwiecistym metaforom i przejdziemy do konkret贸w.

PRZEPROWADZKA

B臋dzie troch臋 jak przenosiny do akademika na czas remontu domu. I niewygodnie, i awanturniczo. Masz sklep? Zamknij go i otw贸rz stron臋 www z opcj膮 sprzeda偶y. Masz www? Wzboga膰 j膮 o fanpage FB  z opcj膮 zakupu lub przekierowaniem. Masz profil? Nie tra膰 czasu na dzia艂ania tylko wizerunkowe, u偶yj profesjonalnych narz臋dzi albo powierz je fachowcom.  Geotargetuj i zmie艅 my艣lenie o swoim kliencie. Dzi艣 wikt i opierunek wzi臋艂a na siebie m艂odzie偶. Sporo m艂odych ludzi wyr臋cza starsze osoby w decyzjach zakupowych. Warto zwr贸ci膰 uwag臋 na t臋 pozornie drobn膮 zmian臋.

KOMUNIKACJA

Nie ma po co udawa膰, 偶e nic si臋 nie dzieje. Wszyscy rozumiej膮 trudn膮 sytuacj臋 w handlu i us艂ugach. Dzielenie si臋 z klientami swoimi obawami, wsp贸艂odczuwanie, 偶artowanie i szerowanie wa偶nych komunikat贸w sprawi, 偶e staniesz si臋 dla klient贸w zapami臋tywalny. M贸w do nich, docieraj, nagrywaj lajvy, wykorzystaj ten czas na szczeg贸艂owe zaprezentowanie swojej oferty, po kt贸r膮 na pewno wr贸c膮, ju偶 doskonale poinformowani. Je艣li mo偶esz, wzmocnij teraz CSR: szyj, produkuj, gotuj, podwie藕, zdezynfekuj, wydrukuj, pom贸偶 i sam nie wstyd藕 si臋 prosi膰 o pomoc. Zaledwie kilka sekund zaj臋艂o 艣wiatu zrozumienie, 偶e handel to bezbrze偶ny zesp贸艂 naczy艅 po艂膮czonych.

SZACHMAT, KORONAWIRUSIE!

Mo偶e si臋 zdarzy膰, 偶e paradoksalnie ta sytuacja wyczuli mark臋 na pewne niezb臋dne we wsp贸艂czesnym marketingu ruchy. Ruszy j膮 z miejsca, w kt贸rym tkwi艂a uko艂ysana pozornym bezpiecze艅stwem. Nie mo偶na przespa膰 powrotu klient贸w na rynek. Warto w贸wczas sta膰 w pierwszym szeregu. Podobno jeszcze tak nie by艂o, 偶eby jako艣 nie by艂o. Ale jak b臋dzie? Sporo zale偶y dzi艣 od sprytnej kryzysowej strategii marketingowej.

KILKA NIEPOPRAWNYCH POLITYCZNIE ARGUMENT脫W

Wzrost 鈥瀠dzia艂u g艂osu鈥 zazwyczaj prowadzi do wzrostu 鈥瀠dzia艂u w rynku鈥. Wzrost wynik贸w w rynku to wzrost zysk贸w. I na odwr贸t. Niestety. Dobra wiadomo艣膰 jest taka, 偶e reklamy w czasie kryzysu lubi膮 by膰 ta艅sze. Ha艂as marketingowy cichnie, bo niepomni na wyniki bada艅 ameryka艅skich naukowc贸w konkurenci wycofuj膮 swoje kampanie. Robi si臋 cicho i pusto. Jak na odkorkowanej autostradzie.

PS. Wiecie, kogo w kryzysowych latach 20. ubieg艂ego (!) wieku wyci膮艂 z rynku Kellogg, zwi臋kszaj膮c wydatki na reklam臋? No w艂a艣nie鈥  tych 鈥瀢yci臋tych鈥 ci臋偶ko zapami臋ta膰. Dry Cereal, tak zdaje si臋 brzmia艂a nazwa firmy, kt贸ra by艂a w贸wczas liderem w produkcji p艂atk贸w  i na mocy tego prze艣wiadczenia do minimum ograniczy艂a bud偶et reklamowy.