linki kanoniczne

Linki kanoniczne – czym są?

Linki kanoniczne — czym są i o czym należy pamiętać? Dowiedz się wszystkiego w naszym artykule!

Autor:

Linki kanoniczne zostały stworzone z myślą o świadomych pozycjonerach, którzy chcą sobie radzić z treściami, które niechcący zostały zduplikowane w obrębie ich serwisu internetowego. Jeśli już trafiliśmy na podstrony, które mają zduplikowaną treść. Warto skorzystać z linków kanonicznych, które pozwolą nam odpowiednio oznaczyć treść dla robota Google. Dlaczego warto to robić i czym dokładnie są linki kanoniczne? Odpowiedź na to pytanie znajdą Państwo w dalszej części naszego artykułu. Zapraszamy!

Czym dokładnie jest kanoniczny adres strony internetowej?

Kanoniczny URL to nic innego jak poprawny URL dla zbiorów stron o tej samej treści. Używając tagu rel=“canonical” dokonujemy prostego, aczkolwiek bardzo skutecznego zabiegu, który oznacza naszą stronę internetową, jako tą właściwą. Dzięki temu, robot wyszukiwarki Google doskonale wie, która treść jest oryginalna, a która zduplikowana.

Dzięki tagowi rel=“canonical” będziemy również informować roboty Google o poprawnym indeksowaniu treści. Skutkiem tego, roboty Google będą wiedzieć, które adresy URL warto indeksować i które są tymi orygianlnymi. Dzięki temu, moc podstrony, która wykazuje lepsze wyniki w Google, może uzyskać lepsze warunki do pozycjonowania. Kiedy otrzyma oznaczenie oryginalnego i głównego adresu URL, który posiada taką samą treść jak jedna z naszych podstron internetowych.

Efekty tak prostego, aczkolwiek skutecznego działania potrafią być oszałamiające. Adresy z kanonicznym URL potrafią po miesiącach stagnacji w wynikach wyszukiwania, otrzymywać drugie życie i lądować w górnych sekcjach wyników wyszukiwania. Wszystko dzięki poprawnemu oznaczeniu przy pomocy tagu rel=“canonical”.

Dlaczego więc tak mało osób korzysta z takiego rozwiązania, mając duplikowane treści na swoich podstronach? Odpowiedź jest stosunkowo prosta. Mało osób ma świadomość istnienia tagu rel=“canonical”. Także jego bardzo mocnego wpływu na ocenę danej podstrony, przez roboty i wyszukiwarkę Google.

W małej części przypadków zdarza się też tak, że pomimo oznaczenia. Wyszukiwarka Google oznaczy inną stronę jako tą, która jest podstawowa, czyli posiada swoją własną, unikalną treść. Będziemy mogli dowiedzieć się o tym z naszego konta Google Search Console. Wystarczy wpisać URL, którym jesteśmy zainteresowani i uzyskamy wszystkie niezbędne informacje, na temat stanu indeksacji i oznaczenia przez samą wyszukiwarkę Google.

W jakich sytuacjach stosować linki kanoniczne?

Istnieją przypadki, w których to linkowanie kanoniczne ma szczególne znaczenie i może bardzo korzystnie wpłynąć na sytuację naszych podstron, w wynikach wyszukiwania. Mowa o podstronach, które dysponują filtrowaniem produktów, lub posiadają dynamiczne parametry, których nie chcemy w żaden sposób indeksować. Indeksowanie takiej treści, może po prostu obniżyć siłę naszej głównej kategorii produktów, która może „oberwać”. Przez pojawienie się linku ze zduplikowaną treścią. Problemy z indeksowaniem niechcianych treści wynikają właśnie z funkcji filtrowania, bądź sortowania produktów w sklepach internetowych czy stronach www wyposażonych w funkcję, która potrafi generować niechciane linki, które trafiają do wyszukiwarki i oznaczone są przez nią, jako zduplikowana treść.

Dzieje się tak przez treść, która do złudzenia przypomina główny odnośnik do kategorii naszych produktów, które znajdują się w obrębie sklepu internetowego. Taka treść będzie oczywiście uznana przez Google jako „Duplicate Content”. Kiedy jednak nałożymy na taką podstronę link kanoniczny, który wskaże do głównej strony kategorii. Wygenerowany link z filtrowaniem lub sortowaniem nie trafi do wyników wyszukiwania. Co pozwoli uniknąć negatywnego wpływu na wyniki wyszukiwania głównej kategorii.

Opisy produktów często również wymagają kanonicznego adresu

Warto wiedzieć, że sklepy internetowe są najbardziej narażone na duplikowanie treści, wynikające z generowania do siebie bardzo podobnych podstron, które mogą być oznaczone jako „Duplicate Content”. Dlatego też, w wypadku każdego sklepu internetowego zaleca się tworzenie unikalnych, odpowiednio długich opisów produktów, które treścią nie są zbliżone do siebie. Wszystko po to, aby uniknąć jakichkolwiek powiązań, które mógłby zauważyć robot wyszukiwarki Google.

Jeśli jednak nasz sklep internetowy posiada powtarzające się opisy produktów, bardzo często zdarza się, że podstrona jest oznaczona jako „Duplicate Content”. Co od razu, obniża jej rating w wynikach wyszukiwania. Doskonale rozumiemy, że stworzenie unikalnej treści dla setek bądź tysiąca podstron internetowych to temat niezwykle kosztowny i żmudny. Dlatego też, idealną alternatywą jest oznaczenie najważniejszych podstron linkiem kanonicznym, który pozwoli nadać im odpowiedniej wartości dla robota Google.

Zduplikowana treść blogowa

Blogi internetowe, tuż po sklepach internetowych to kolejne kategorie stron www, które mogą wymagać dużej ingerencji adresów kanonicznych. Niestety, podobnie jak w wypadku opisów produktów. Treść blogowa posiada wiele punktów wspólnych w treści, przez co może być uznana jako „Duplicate Content” przez roboty Google.

Skutkiem tego, warto już za czasu zadziałać, oznaczając nasze treści, na których najbardziej nam zależy, kanonicznymi tagami. Pozwoli nam to zabezpieczyć wpisy, które są dla nas najbardziej wartościowe i które nie chcemy, aby zostały oznaczone w negatywny sposób, przez roboty, które przeglądają nasze treści.

Linki kanoniczne – podsumowanie

Jak widać, linki kanoniczne odgrywają ogromną rolę w pozycjonowaniu. Skutkiem tego, warto jest zadbać o ich obecność. Na dzień dzisiejszy, udział linków kanonicznych w pozycjonowaniu odgrywa bardzo ogromną rolę. Skutkiem tego, nie powinniśmy pomijać tego etapu, podczas procesu optymalizacji własnej strony internetowej. Może bowiem okazać się, że adresy kanoniczne przyniosą wiele dobrego. A także uchronią najistotniejsze podstrony naszych stron internetowych, przed negatywną oceną, ze strony wyszukiwarki Google, która każdego dnia przegląda nasze podstrony. Zdajemy sobie sprawę z tego, że wdrożenie linków kanonicznych może okazać się trudne w praktyce. Dlatego też rekomendujemy skorzystanie z pomocy specjalistów, którzy będą w stanie ocenić i oznaczyć odpowiednie adresy URL, które uzyskają tag kanoniczny. Dzięki temu, unikniemy błędów, które popełniają webmasterzy, przy generowaniu we własnym zakresie adresów kanonicznych.

Oferujemy kompleksowe usługi pozycjonowania dla Twojej strony internetowej!

W naszej ofercie zawieramy kompleksowe usługi związane z pozycjonowaniem. Oznacza to, że dosłownie każdy, kto posiada swoją własną stronę internetową, może zgłosić się do nas po pomoc. Oferujemy naszym klientom zarówno kompleksowe usługi pozycjonujące, jak i pojedyncze rozwiązania, przykładowo związane z linkowaniem wewnętrznym. Dlatego też, jeśli zainteresował Państwa ten temat, możecie nam zlecić utworzenie kompletnego linkowania wewnętrznego, w swoim serwisie internetowym.

Wszystkie nasze usługi pozycjonujące zawarliśmy pod adresem internetowym https://yourewelcome.pl/uslugi/. Dzięki temu, mogą Państwo zapoznać się ze wszystkimi naszymi usługami, a także dokładniej poznać ich działanie, a także przeznaczenie. W razie pytań bądź wątpliwości, zawsze jesteśmy do Państwa dyspozycji, oferując pełne wsparcie merytoryczne. Zarówno pod względem opisu usług, jak i też doboru rozwiązań, które będą Państwu potrzebne.

Dlatego też, jeśli temat linkowania wewnętrznego zainteresował Państwa na tyle mocno, że chcą Państwo dodać wspomniane linki na swój blog, serwis internetowy czy do sklepu internetowego, mogą śmiało Państwo zlecić nam taką usługę. Zadbamy z pełną dbałością o to, aby wszystkie niezbędne linki wewnętrzne, pojawiły się na wszystkich podstronach, które tego wymagają. Zapraszamy do współpracy!

Bartłomiej Lewicki

Zobacz więcej