Marketing w czasach zarazy

Nied艂ugo s艂o艅ce wyjdzie zza chmur jak zwykle, wiosna sp贸藕ni si臋 jak ma to w zwyczaju, a wszyscy jej to jak co roku wybacz膮. A ludzie? Ludzie wyjd膮 w ko艅cu z dom贸w i to akurat b臋dzie niezwyk艂e. Ogl膮dali艣my takie scenariusze w filmach tysi膮ce razy. I nagle przysz艂o nam do艣wiadczy膰 ca艂kowitego parali偶u wszystkich 偶yciowych aktywno艣ci. Niby bezpieczni, a jednak ca艂kowicie unieruchomieni wpatrujemy si臋 w tej chwili w jedyne okno na 艣wiat 鈥 internet.

Jeszcze nie wiemy, ile marze艅 zniszczy ta pandemia, ile dzie艂 ludzkich umys艂贸w i r膮k zniweczy. Czy mo偶na si臋 by艂o do niej przygotowa膰? Oczywi艣cie, ale nikt nie spodziewa艂 si臋, 偶e to ju偶, 偶e to teraz zrealizuje si臋 najczarniejszy biznesowy scenariusz. Do niedawna takie ekstrawagancje jak strona internetowa z uruchomionym systemem sprzeda偶y czy pr臋偶ne socjale wydawa艂y si臋 albo prze偶ytkiem (jak w przypadku pierwszej), albo fanaberi膮 wsp贸艂czesno艣ci (jak w drugim przypadku). Ten kto znalaz艂 si臋 w luce mi臋dzy nikomu teoretycznie niepotrzebnymi JU呕 stronami www a nikomu niepotrzebnymi JESZCZE kana艂ami SM, ma dzi艣 problem, bo jego biznes pozosta艂 za zamkni臋tymi drzwiami na wyludnionej ulicy. Gdzie s膮 wszyscy? W czterech 艣cianach. Co robi膮? Szukaj膮 w informacji, mo偶liwo艣ci zakup贸w rzeczy, po kt贸re boj膮 si臋 wyj艣膰 z domu. Gdzie? W internecie, kt贸ry okaza艂 si臋 prawdziwym oknem na 艣wiat i a偶 strach pomy艣le膰, co w takiej chwili sta艂oby si臋, gdyby kto艣 od艂膮czy艂 kabel.

To jest ten zweryfikowany bole艣nie rzeczywisto艣ci膮 moment, kiedy trzeba przesta膰 si臋 zastanawia膰, czy twoje do tej pory dobrze radz膮ce sobie na rynku: sklep, zak艂ad, biuro, hotel potrzebuj膮 internetowych narz臋dzi, a zadba膰 o ich posiadanie, by nie da膰 si臋 drugi raz zaskoczy膰.

Za chwil臋 wszystko znowu b臋dzie w normie i wszyscy b臋dziemy chcieli odetchn膮膰 i wr贸ci膰 do gry po tym zbiorowym resecie w r贸偶nych bran偶ach. Trzeba zadba膰 o bycie widzialnym nie tylko w dobie kryzysu, ale te偶 chwil臋 po nim oraz na d艂ugo przed kolejnym, kt贸rego nadej艣cia nie mo偶emy ju偶 wykluczy膰. Wszak umowy i strategie zawsze opracowuje si臋 z my艣l膮 o z艂ych, a nie dobrych czasach.