Media społecznościowe to nie tylko Facebook i YouTube

Czy wiesz, że z mediów społecznościowych korzysta już ponad 4 miliardy osób na całym świecie? Co ciekawe, każdego dnia tworzonych jest blisko 2 miliony nowych kont. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że całkowita populacja na świecie to 7,81 miliarda osób, z telefonów komórkowych korzysta przeszło 5 miliardów mieszkańców całej kuli ziemskiej, a dostęp do internetu posiada 60% ludzi, zdamy sobie sprawę, jak istotne są mobile i social media w codziennej komunikacji z klientem.

Liderzy social media w Polsce i na świecie

Jak podaje Facebook, z tego kanału korzysta przynajmniej raz w miesiącu już ponad 2,4 miliarda użytkowników, a każdego dnia loguje się nawet 1,59 miliarda osób. Z raportu „NapoleonCat”, który został przygotowany w październiku 2019 roku, wynika, że w Polsce z Facebook’a korzysta regularnie ponad 16 milionów osób, głównie są to użytkownicy w przedziale wiekowym 25-34 lata.

Na drugim miejscu plasuje się YouTube z wynikiem ponad 2 miliardów zalogowanych użytkowników (w Polsce miesięczna liczba odwiedzin strony głównej tego kanału przekracza 9 milionów).

Przedstawione wyniki nie pozostawiają cienia wątpliwości – wymienione media społecznościowe są doskonałymi narzędziami do prowadzenia kampanii marketingowych, wzmacniania wizerunku firmy, ale też komunikowania się z potencjalnymi klientami. Okazuje się, że przeciętny użytkownik sieci spędza na portalach społecznościowych nawet 2 godziny dziennie, podczas gdy w ogóle z internetu korzysta średnio 6 godzin w ciągu doby.

Czy reklama w social mediach się opłaca?

Pewne jest, że tradycyjne media, takie jak radio czy telewizja, odchodzą nieco do lamusa, chociaż doskonała kampania reklamowa łączy wszystkie narzędzia dotarcia do potencjalnego klienta. Wiadomo jednak na pewno, że dzisiaj stawia się w coraz większej mierze na performance marketing, którego efekty są przewidywalne, a jego skuteczność w odniesieniu do zaplanowanego budżetu reklamowego można dokładnie wyliczyć.

Media społecznościowe przestały być już technologiczną nowinką, a obecność firm w sieci jest standardem i wręcz koniecznością. Trzeba uświadomić sobie, że już 49% światowej populacji regularnie korzysta z mediów społecznościowych. Dzisiaj są to najbardziej skuteczne narzędzia reklamowe. W porównaniu z danymi za rok 2019 wzrost liczby użytkowników w 2020 roku wyniósł ponad 9%. Media społecznościowe są więc doskonałym miejscem do reklamy, zarówno dla międzynarodowych “rekinów biznesu”, jak i małych, lokalnych firm.

Dlaczego warto inwestować w reklamę na kanałach social media?

– Internet jest dzisiaj najpopularniejszym medium,

– Reklama ma kanałach social media pozwala na interakcje z klientem,

– Reklama może trafiać do określonego targetu,

– Efekty są mierzalne.

Spadek zainteresowania Facebookiem

Facebook od lat uznawany jest za lidera wśród kanałów social media, potwierdzają to zresztą statystyki. Wciąż plasuje się na prowadzeniu, ale ma poważną konkurencję. Liczne badania, jak te amerykańskiego Pew Research Center, potwierdzają, że FB traci zainteresowanie wśród młodych użytkowników w przedziale wiekowym 13-17 lat. Po piętach depcze mu Instagram, którego notabene Facebook kupił za bagatela miliard dolarów. Ten zgromadził już ponad 1 miliard użytkowników (w Polsce to 7,3 miliona użytkowników), z czego 17% to osoby w wieku 13-17 lat. Coraz bardziej popularny staje się również Tik Tok, który posiada 500 milionów zaangażowanych kont. Wzrasta też liczba użytkowników mediów stricte zawodowych, takich jak Twitter (to już blisko 330 milionów kont) czy LinkedIn ze zbliżoną ilością użytkowników.

Kanały komunikacji społecznej – prognozy na przyszłość

Badania Pew Research Center dowiodły, że nawet 91% użytkowników sieci i mediów społecznościowych korzysta z tychże kanałów w wersji mobilnej na smartfonach. W statystykach ujęto przede wszystkim młodzież, bo to ona wskazuje konieczne perspektywy rozwoju w zakresie planowania strategii komunikacji firm. Wiadomo na pewno, że młodzi stawiają dzisiaj na obraz i dźwięk znacznie częściej, aniżeli na treść. To właśnie dlatego uwzględnianie takich kanałów, jak YouTube, Instagram czy Snapchat jest kwestią priorytetową, by budować duże zasięgi.

Źródła:

– www.datareportal.com

– www.mobirank.pl

– www.businessinsider.com.pl