Moda na sukces. Jak zrobi膰 dobr膮 kampani臋 z influencerami

Influencer marketing to modna dzi艣 forma promocji marki, kt贸ra odbywa si臋 w mediach spo艂eczno艣ciowych. Wymaga znajomo艣ci rynku, tendencji, m贸d i ogromnego wyczucia, czy wpuszczenie brandu w dany tunel wyprowadzi go wystarczaj膮co szybko i sprawnie tam, gdzie czekaj膮 za艂o偶one korzy艣ci. Polega na poparciu i lokowaniu produktu przez osoby wp艂ywowe lub organizacje, kt贸re oddzia艂uj膮 na decyzje zakupowe oraz s膮 opinio- i 鈥瀏ustotw贸rcze鈥. Tyle w teorii. Czas na studium przypadku.

Jak to si臋 zacz臋艂o

Oni robili to ju偶 kolejny raz. Nawet nie inwestowali w reklam臋 telewizyjn膮 pewni s艂uszno艣ci przekonania, 偶e kiedy starasz si臋 m贸wi膰 do wszystkich, nikt ci臋 uwa偶nie nie s艂ucha. Wiedzieli, 偶e powierzenie dzia艂a艅 promocyjnych influencerom jest jak przekazywanie informacji prosto do ucha. My te偶 nie jeste艣my w kwestii tego rodzaju promocji nowicjuszami. Wszyscy natomiast podeszli艣my do sprawy z wielk膮 powag膮, bo kampania z influencerami to te偶 troch臋 jak wjazd na ruchliwe skrzy偶owanie, kt贸rym zawiaduje jeden policjant. Policjantem tym jest oczywi艣cie influencer, a samochody to klienci. Ruch jest du偶y, ale o to w艂a艣nie wszystkim chodzi.

Jak si臋 do tego zabrali艣my

Wyci膮gn臋li艣my na st贸艂 rzecz jasna tajn膮 i co oczywiste spor膮 baz臋 influencer贸w przyporz膮dkowanych niemal do ka偶dej dziedziny. Wiedzieli艣my, 偶e tu偶 po uroczystym u艣ci艣ni臋ciu d艂oni z klientem czeka nas 偶mudna logistyka i w sumie tylko to i a偶 to dzieli艂o wszystkich od upajaj膮cego widoku rosn膮cego s艂upka klikalno艣ci鈥 Ale zanim 贸w skoczy, zawsze trzeba przej艣膰 przez umowy, negocjacje cenowe, d艂ugie godziny kontaktu, ustalanie grafiku, a  potem dopilnowanie dos艂ownie na ka偶dym kroku, by wszyscy go przestrzegali, a nie jest to takie oczywiste i mo偶e spowodowa膰 鈥瀙rzestrzelenie鈥  kampanii.

Po co to wszystko

Mo偶e jeste艣 z pokolenia, kt贸re siedzia艂o przed telewizorem zahipnotyzowane nieruchomymi planszami z napisem: 鈥瀂apa艂ki plus dziecko r贸wna si臋 po偶ar鈥. Mo偶e z rozdziawion膮 paszcz膮 zachwyca艂e艣 si臋 pierwszymi reklamami Prusakolepu i anten do odbioru telewizji satelitarnej firmy Arcon鈥 no i oczywi艣cie myde艂ka Fa. Mo偶e poci膮g do telewizyjnych reklam masz w艂a艣nie dlatego, 偶e dorastali艣cie razem. Wed艂ug najnowszych bada艅 grupa wiekowa 15鈥25 lat du偶o wi臋ksz膮 warto艣膰 przypisuje jednak temu, z czym ona dorasta艂a, czyli internetowi i influencerom. Znacznie mniejsze wra偶enie robi膮 na nich znani z tradycyjnych medi贸w celebryci, a jeszcze mniejsze 鈥 nudnawe nieco z za艂o偶enia reklamy w polskiej telewizji. Baner贸w nie widz膮 w og贸le.

Tymczasem influencerzy to ludzie, z kt贸rymi zetki i p贸藕ni millenialsi sp臋dzaj膮 sporo czasu, mocno si臋 z nimi identyfikuj膮c, lub d膮偶膮c do tego, by m贸c si臋 uzna膰 za r贸wnych im. Dlatego s膮 dla odbiorc贸w du偶o bardziej autentyczni i wiarygodni 鈥 nikt ich nie wymy艣li艂, a na dodatek pozwalaj膮 si臋 podgl膮da膰 i bra膰 udzia艂 w swoich aktywno艣ciach.

Kwestia zaufania

Odbiorcy darz膮 influencera zaufaniem. Naturaln膮 kolej膮 rzeczy jest wi臋c to, 偶e ufaj膮 r贸wnie偶 jego wyborom produkt贸w czy us艂ug. Dobrze dobrany influencer zrobi wok贸艂 marki du偶y ruch i sporo ha艂asu, na dodatek postara si臋 zrobi膰 to w oryginalny spos贸b, bo zale偶y mu na tym, by utrzyma膰 wok贸艂 siebie zainteresowanie i zaufanie odbiorc贸w. Mo偶na powiedzie膰, 偶e gramy w takiej kampanii do jednej bramki.

View this post on Instagram

B臋d膮c w pierwszej ci膮偶y m贸wi艂am 偶e NIE B臉D臉 -zna膰 na pami臋膰 wszystkich playlist piosenek dzieci臋cych dost臋pnych na youtubie 馃幖馃帶馃帳 -kupowa膰 zabawek i dodatk贸w w krzykliwych kolorach, bo wszystko powinno do siebie pasowa膰 馃Ц馃寛 – wyg艂upia膰 si臋 i rozmawia膰 z dzieckiem w jego j臋zyku, stosowa膰 zdrobnie艅 馃樀馃槵馃 -robi膰 tych wszystkich min kt贸re z boku mo偶na uzna膰 za brak poczytalno艣ci馃檭馃き馃ゴ馃お ALE.. Kiedy jest si臋 rodzicem, zyskuje si臋 ogromne pok艂ady dystansu do samych siebie, znajduje si臋 w sobie wiele wi臋cej wewn臋trznego dziecka i kiedy widzi si臋 ten najpi臋kniejszy u艣miech to naprawd臋 reszta przestaje si臋 liczy膰 馃懚馃徏馃槉鉂わ笍 co wi臋cej zabawki teraz s膮 tak fajne 偶e wraz z @adrian_szz cz臋sto sami mamy 艣wietn膮 zabaw臋. Sp贸jrzcie tylko na t膮 twarz rekina 馃 kt贸ry ostatnio podbija serce Jerzyka馃檲 nie da si臋 nie u艣miecha膰. Ten 艣mieszny pluszak to rodzaj pacynki 艣piewaj膮cej w rytmie w kt贸rym poruszamy d艂oni膮, mo偶e zwalnia膰 i przyspiesza膰 a maluch klaszcze i robi te 艣mieszne przysiady nazywane przez nas "baby bans" 馃懚馃徏 (w ko艅cu talent taneczny po mamie musi si臋 ukaza膰馃檲鉂わ笍). Rodzinka Baby Shark贸w ratuje nas te偶 kiedy maluch nie chce je艣膰- a najcz臋艣ciej walczymy z obiadkami 馃槵馃嵔锔 obecnie mo偶na je zakupi膰 np. w sieci market贸w @carrefourpolska A jakie u Was zabawy rz膮dz膮? Wasze maluchy te偶 lubi膮 ta艅ce i klaskanie np. do melodii "Baby Shark"? (Chyba nie ma rodzica kt贸ry tego nie zna馃檲) #babyshark #babysharksong #funny #zabawkidladzieci #notsoserious #rado艣膰 #babyboy #familytime鉂わ笍 鉂わ笍

A post shared by Anita Szyd艂owska (@anitaczylija) on

Plusy dodatnie

Wi臋kszy zasi臋g, mniejszy koszt, nie tak znowu du偶e ryzyko niepowodzenia oraz tak trudna do osi膮gni臋cia w klasycznej reklamie targetowa precyzja. Tak 鈥 to podstawowe korzy艣ci z promocji produktu czy us艂ugi w艂a艣nie nienachaln膮 z za艂o偶enia drog膮 influencer marketingu.

Tegoroczny Dzie艅 Matki udowodni艂 jednak, 偶e r贸偶nie z t膮 nachalno艣ci膮 bywa. Jeszcze d艂ugo co wra偶liwsi na pi臋kno marketingu przedstawiciele tego fachu b臋d膮 si臋 budzi膰 zlani potem, kiedy przy艣ni im si臋 znany aktor klasy B sk艂adaj膮cy swojej mamie najszczersze 偶yczenia i mocno 艣ciskaj膮cy pude艂ko ze鈥 szczoteczk膮 do z臋b贸w. Wszystko da艂oby si臋 jeszcze usprawiedliwi膰 brakiem fantazji obdarowuj膮cego, gdyby tego samego dnia podobnym pomys艂em na oryginalny prezent dla mamy nie zarazi艂o si臋 jeszcze kilku innych celebryt贸w z identycznymi pude艂kami. No i tu mo偶na si臋 k艂贸ci膰, bo z jednej strony nazwa marki trafi艂a wprost z pude艂ka na Pudelka, ale z drugiej 鈥 zawsze b臋dzie si臋 ju偶 kojarzy膰 z bardzo, ale to bardzo nieudolnym influencer marketingiem. A przecie偶 nie kupujemy dzi艣 produktu. Kupujemy mark臋 i nie mo偶e by膰 obciachowa.

Ch臋tnie napisaliby艣my o plusach ujemnych i o 藕le dobranych influencerach, ale zw艂aszcza w tym drugim przypadku nie mamy zbyt du偶ego do艣wiadczenia. 

Podsumujemy wi臋c nasz wyw贸d odrobin膮 liczb. Do kampanii promuj膮cej produkty opisywanego klienta, kt贸ra nota bene w momencie pisania tego tekstu wchodzi w decyduj膮c膮 faz臋, dobrali艣my grono influencer贸w o 艂膮cznym zasi臋gu oko艂o miliona i 750 tysi臋cy obserwuj膮cych na Instagramie oraz 5 milion贸w subskrybent贸w na kanale You Tube. Wyra藕nie wida膰 zatem, 偶e w tym konkretnym kejsie postawili艣my na makroinfluencer贸w. Trzeba jednak pami臋ta膰, 偶e mikroinfluencerzy, czyli na przyk艂ad osoby z zasi臋gami poni偶ej 10 tysi臋cy obserwuj膮cych na Instagramie, anga偶uje si臋 r贸wnie ch臋tnie do pewnej konkretnej puli produkt贸w i us艂ug. Ale o tym w kolejnych odcinkach.

Tymczasem trzymajcie kciuki za nasze s艂upki!