M贸j kr贸j jest lepszy ni偶 tw贸j

Rzecz o fontach, nie o czcionkach, czyli jak dobra膰 kr贸j pisma do konkretnych tre艣ci.

Mo偶e ci si臋 wydawa膰, 偶e to, jakim fontem b臋dzie si臋 snu膰 historia i promocja twojej marki, jest bez znaczenia, ale to bardzo podst臋pna pu艂apka my艣lenia. Przede wszystkim trzeba ci za艣 pami臋ta膰, 偶e na d藕wi臋k s艂owa 鈥榗zcionka鈥 szanuj膮cy si臋 grafik popatrzy najpierw d艂ugo bardzo z艂ym wzrokiem, a potem cicho wzgardzi tob膮 do ko艅ca 偶ycia, bo w艂a艣nie pomyli艂e艣 zecerski przyrz膮d z krojem pisma.

Font, czyli kr贸j pisma 鈥 gdy jest przemy艣lany i odpowiednio dobrany, pe艂ni r贸偶ne pozatypograficzne funkcje. Nie tylko si臋 odbiorcy podoba. Wp艂ywa na jego decyzje i zachowania, a potwierdzili to nie tylko ameryka艅scy naukowcy. Oto kilka smaczniejszych plotek ze 艣wiata font贸w-nie-czcionek. Wiedzia艂e艣, 偶e mog膮 pom贸c w zapami臋tywaniu informacji zawartych w tek艣cie? To akurat wniosek z badania Australijczyk贸w. Powo艂ali do 偶ycia specjalny kr贸j i nadali mu przewrotn膮 nazw臋 Sans Forgetica. Font wygl膮da tak, jakby brakowa艂o w niej poszczeg贸lnych element贸w 鈥 ma to wp艂yw na 艂atwiejsze zapami臋tywanie!

dzienniknaukowy.pl
hypebeast

Internetowym fenomenem by艂 swego czasu鈥 kreator sof, w kt贸rym to narz臋dziu umieszczano projekty kanap w r贸偶nych kombinacjach i kszta艂tach liter. Tak powsta艂 darmowy ikeowski font Soffa Sans. Widzisz ju偶, jak mo偶na si臋 przy tym pozornie prozaicznym wyborze 艣wietnie bawi膰?

Zast臋powanie fontami konkretnych obraz贸w pokazuje si艂臋 marki, kt贸ra udowadnia, 偶e mo偶e sobie pozwoli膰 na reklam臋 tylko z wykorzystaniem kroju i koloru pisma. Nazwy sk艂adnik贸w zamiast zdj臋cia hamburgera, ale u艂o偶one tak, 偶e cieknie ci 艣linka? Napoleo艅ski i brawurowy plan, kt贸ry mo偶e si臋 uda膰.

Wyb贸r kroju pisma nie jest 艂atwy, ale za to zawsze przyjemny. Ona ta艅czy dla mnie 鈥 chcia艂oby si臋 za艣piewa膰, bo faktycznie z fontem-nie-czcionk膮 jest jak z tancerzem, kt贸ry wprawia wyobra藕ni臋 w ruch. Sporo firm stawia nawet na autorsk膮 typografi臋, czym zdecydowanie buduje 艣wiadomo艣膰 marki鈥 no i obni偶a op艂aty licencyjne. P艂ac膮 raz, i nawet je艣li dobrze, to maj膮 spok贸j na wieki. Tyle w kwestii zabawy. Emocje to osobny temat i tak偶e sfera, na kt贸r膮 ogromny wp艂yw ma co艣 tak pozornie b艂ahego jak kr贸j pisma.

Konia z rz臋dem temu, kto ju偶 wiedzia艂, 偶e przedstawienie argument贸w za pomoc膮 trudnego do odczytania fontu mo偶e doprowadzi膰 do z艂agodzenia opinii os贸b o skrajnych pogl膮dach politycznych? To dopiero nowina! Wynik badania opublikowanego w czasopi艣mie 鈥濲ournal of Experimental Psychology鈥 pokazuje, 偶e subtelne manipulacje w sposobie przedstawiania informacji mog膮 zabarwi膰 reakcj臋 odbiorc贸w.

Osobnym tematem jest ilo艣膰 tekstu, kt贸ra czyta si臋 najlepiej, interlinie, szeryfy lub ich brak鈥 Taki na przyk艂ad font szeryfowy, czyli inaczej zdobiony w motywy dekoracyjne (ornamenty) kocha druk z wzajemno艣ci膮, ale w internecie nie znajdzie ju偶 oznak uwielbienia. Tu w modzie jest prostota kroj贸w bezszeryfowych, czyli pisma pozbawionego ozdobnik贸w, a w cenie 鈥 doskona艂a i jednolita czytelno艣膰 tekstu na ekranach wszelakich. 

Na koniec scena mro偶膮ca w 偶y艂ach krew 鈥 藕le dobrany font-nie-czcionka l膮duje w twoim logotypie. FIN. I wolno p艂yn膮ce fonty ko艅cowe.