M贸w do mnie czule w korpoponglish. S艂ownik korpomowy i agencjoslangu

Kiedy 8 czerwca przed godzin膮 11.00 am, jeden z account贸w dosta艂 maila z pro艣b膮 o udost臋pnienie ASAP modowego edytorialu na portal, ochoczo zabra艂 si臋 do pracy, bo mia艂 tego dnia naprawd臋 mmmocny workflow. Po wrzuceniu na stron臋 zdj臋膰 z sesji, pozosta艂 mu do zaploudowania jeszcze tylko standardowy opis. Zaczyna艂 si臋 od skr贸tu EKIA, potem lecia艂o: MUA, stylizacje, miejsce itd., wiadomo. Na chwil臋 zd臋bia艂, ale na status zd臋bienia nie ma nawet odpowiedniego okre艣lenia, wi臋c si臋 d艂ugo w tym stanie nie utrzymywa艂. Wrzuci艂 w google to niefortunne EKIA i przymru偶y艂 powieki w oczekiwaniu na rezultat. Wyszukiwarka uparcie skr臋ca艂a w stron臋 szwedzkiego potentata  samoskr臋calnych mebli i nijak nie wskazywa艂a na to, kim podczas sesji m贸g艂 by膰 贸w EKIA. Enemy killed in action? 鈥 dobieg艂o nie艣mia艂o zza komputera grafika. Omal nie dosz艂o do brainstormu, kiedy copywiter gwa艂townie do膰maka艂 kanapk臋, pukn膮艂 si臋 w czo艂o i wyda艂 z siebie taki oto feedback: IMHO, tu jest liter贸wka! 

W EKIA zabrak艂o 鈥濸鈥, co w rezultacie oznacza艂o, 偶e sesj臋 zorganizowa艂a nasza stara dobra polska EKIPA, ale wszyscy zainteresowani prze偶yli chwilowy mindfuck zwi膮zany z tym, jak korpomowa potrafi cz艂owiek zwie艣膰 i na moment og艂upi膰鈥

Korpomowa to slang u偶ywany przez pracownik贸w wielkich firm oraz w sporej dawce w agencjach, takich jak nasza, gdzie trzeba maksymalnie optymalizowa膰 czas reakcji i komunikacji, zw艂aszcza kiedy klient贸w jest kilku lub kilkunastu jednocze艣nie. Polski to pi臋kny fleksyjny j臋zyk i nasza TO-SI臉-TAK-NIE-PISZE copywriterka dy偶uruje 24 h, ale owa przetykana angielskimi wstawkami, b臋d膮ca czasem obiektem kpin NOWOMOWA naprawd臋 sporo u艂atwia鈥 je艣li oczywi艣cie si臋 j膮 zna. Znasz?

Account

Opiekun kilienta: junior account, senior account, key account 鈥 czyli opiekun kluczowych dla firmy klient贸w.

Approval

Zgoda, klepni臋cie, akcept, aprobata. 

ASAP

as soon as possible 鈥 czyli 鈥瀗ajszybciej, jak si臋 da鈥, najlepiej na wczoraj.

Brainstorm

Burzowanie, brejnstormowanie, burza m贸zg贸w. Zawsze po kawie, zawsze po siku.

Brief

Opis projektu lub danej sprawy do za艂atwienia (case’a). 

Deadline

Wczoraj. Termin wykonania wi臋kszo艣ci zada艅 i projekt贸w.

Board

Po prostu zarz膮d, je艣li go macie.

Case

Przyk艂ad biznesowy lub projekt do zrobienia. Co艣, czym si臋 zawsze mocno chwalimy, bo dlaczego nie.

CEO/CFO/COO

Trzy kluczowe stanowiska w zarz膮dzie. Prezes to CEO (chief executive officer), szef finans贸w to CFO (chief financial officer), ten, kt贸ry z艂azi na d贸艂 po szczeblach drabiny to COO (chief operating oficer). Tylko jemu mo偶esz zada膰 pytanie 鈥濩oo?鈥. Mo偶e dlatego si臋 tak nazywa…

Openspace

Otarta przestrze艅, po偶膮dana w agencjach, bo wsp贸艂siedzenie stymuluje.

Crunch time

Rezultat brainstormu bez kawy i bez siku. Nadgodziny, zazwyczaj w zestawie z deadlinem.

Feedback

Zwrotka nacechowana ocen膮. Odbi贸r. To, co o tobie m贸wi膮 na papierosie.

Fakap

Wpadka lub sytuacja kryzysowa. 

FYI

for your information, mailowy zwrot oznaczaj膮cy, 偶e zosta艂e艣 do sprawy zaanga偶owany w charakterze 艣wiadka lub wsp贸艂winnego.

KPI (czyt. Kej-Pi-Aj)

key performance indicators, np. klikalno艣膰 kampanii reklamowej. Co艣 bardzo, bardzo wa偶nego.

Quest

Pro艣bozlecenie.

Target

Grupa docelowa, bez jej okre艣lenia biegasz po openspejsie jak dziecko we mgle 艣cigany przez same fakapy.

Workflow

Atmosfera w pracy. Robotno艣膰, energia.

IMHO

In my humble opinion. Tak zaczynasz, a potem walisz prosto z mostu.