Opowie艣膰 o opowie艣ci. Jak wykorzysta膰 storytelling w copywritingu

Pewnego dnia Ernest Hemingway za艂o偶y艂 si臋 ze znajomymi o 10 dolar贸w, 偶e napisze najkr贸tsz膮 w historii smutn膮 opowie艣膰. Wygra艂, mieszcz膮c si臋 w zaledwie sze艣ciu s艂owach: 

Do sprzedania: dzieci臋ce buciki, nigdy nieu偶ywane. 

Moment, w kt贸rym pojawia si臋 w naszym biurze nowy klient 鈥 czy to w zupe艂no艣ci przekonany o tym, jak膮 drog膮 chce p贸j艣膰 w promocji swojej marki, czy daj膮cy nam zupe艂nie woln膮 r臋k臋, jest pocz膮tkiem uk艂adania na jego temat nowej opowie艣ci. Ka偶da promocja marki wi膮偶e si臋 z tworzeniem copy, czyli tekst贸w przeznaczonych na ulotki, do folder贸w, do post贸w na FB i Instagramie, na stron臋 internetow膮 i do artyku艂贸w bran偶owych. Takie teksty musz膮 spe艂nia膰 pewne do艣膰 艣ci艣le determinowane form膮 wypowiedzi kryteria. Inaczej pisze si臋 artyku艂y, inaczej tworzy tre艣ci poch艂aniane przez czelu艣膰 internetu. A wszystko trzeba te偶 utrzyma膰 w ramach: oddaj SEO co seowskie, a cz艂owiekowi, co ludzkie. 

Czy wiesz, 偶e ludzie to jedyne istoty na 艣wiecie, kt贸re potrafi膮 jednocze艣nie 艣mia膰 si臋 i p艂aka膰? P艂acz膮 ze 艣miechu i 艣miej膮 si臋 do 艂ez. Uczucia, bo do nich pijemy, ju偶 sprzedaj膮 i sprzedawa膰 b臋d膮 najskuteczniej. Wykorzystamy je do opowie艣ci o twoje marce, produkcie, us艂udze. Mo偶e si臋 zdziwisz, ale im mniej przedmiot promocji skomplikowany i pozornie prozaiczny, tym ciekawsz膮 opowie艣膰 o nim mo偶esz zaserwowa膰 swoim potencjalnym klientom. Wyobra藕 sobie, 偶e jeste艣 w臋drowcem, kt贸ry podczas marszu spotyka zgromadzonych przy ognisku nieznajomych ludzi, a ci zapraszaj膮 ci臋 do swojego grona, 偶eby艣 si臋 ogrza艂, zanim ruszysz dalej. Siadasz i poproszony o powiedzenie kliku s艂贸w na sw贸j temat zaczynasz:

Witam. Prowadz臋 firm臋, kt贸ra oferuje najwy偶szy standard profesjonalnych us艂ug opartych na wsp贸艂pracy z szerokim gronem specjalist贸w w r贸偶nych bran偶. Jeste艣my na rynku od 10 lat i od tego czasu regularnie notujemy wzrost zadowolenia klient贸w. Naszym celem jest nieustanne doskonalenie kadr i oferowanie us艂ug coraz szerszemu gronu odbiorc贸w. Zapraszamy do biur czynnych 6 dni w tygodniu鈥

it.wikipedia.com
oregonlive.com

Nie odkryjemy Ameryki stwierdzeniem, 偶e cz艂owiek bardziej si臋 identyfikuje i interesuje tym, do czego nabierze osobistego stosunku. W pe艂nej zabawnych, wzruszaj膮cych, intryguj膮cych b膮d藕 odsy艂aj膮cych do osobistych wspomnie艅 i do艣wiadcze艅 opowie艣ci 艂atwiej przemycisz fakty, kt贸re chcesz, 偶eby zosta艂y zakodowane. A wok贸艂 marki zbudujesz spo艂eczno艣膰, kt贸ra b臋dzie jej ufa膰 i 艣ledzi膰 twoje poczynania. Przede wszystkim za艣 鈥 zostaniesz 

ZA-PA-MI臉-TA-NY!

Wiesz, kto ju偶 ci naopowiada艂 bajek, a nawet si臋 nie zorientowa艂e艣? Oto siedem historii i siedmiu powa偶nych graczy, kt贸rzy przemycili je do tre艣ci reklam. 

Pokonanie potwora

Bohater musi pokona膰 antagonistyczn膮 si艂臋, kt贸ra zagra偶a jemu lub bliskim. Apple przemyci艂 ten schemat ju偶 1984 roku w swojej s艂ynnej reklamie SuperBowl, wcielaj膮c si臋 w rol臋 g艂贸wnego bohatera, a starego IBM zamieniaj膮c w potwora. Wszyscy mamy potwory do pokonania 鈥 a marki, kt贸re obiecuj膮 uzbroi膰 nas do tego zadania, maj膮 nieod艂膮czny, emocjonalny urok. Przyk艂ad z w艂asnego podw贸rka? Ma艂y dzielny i bu艅czuczny g艂贸d pokonywany cyklicznie przez kultur臋. Kultur臋 偶ywych bakterii.

Od 偶ebraka do kr贸lewicza

Biedny bohater zdobywa w艂adz臋, bogactwo, popularno艣膰 i mi艂o艣膰. Prawdziwa historia o biedaku, kt贸ry zasiad艂 na tronie jest opowiadana przez marketingowc贸w, kt贸rzy skupiaj膮 si臋 nie tylko na tym, jak du偶a jest dzi艣 ich marka 鈥 ale na tym, czego dowiedzia艂a si臋 o sobie po drodze. Obejrzyj koniecznie reklam臋 HSBC The Elevator, a poczujesz klimat tej bajki.

Poszukiwanie

Bohater i jego towarzysze musz膮 pokona膰 przeszkody i pokusy, aby znale藕膰 co艣 cennego, co zosta艂o zagubione. Doskona艂a historia do wykorzystania przez marki z silnym poczuciem misji. Jesieni膮 2008 roku, tu偶 po wielkim globalnym kryzysie gospodarczym, IBM z艂o偶y艂 ludzko艣ci obietnic臋 inteligentniejszej planety i nowej strategii na rzecz post臋pu i wzrostu鈥 Mo偶e w艂a艣nie ty ca艂y czas pomagasz w tym procesie?

Komedia

Dowcip sprzeda wszystko, zmemizuje smutki, a zwyk艂y zdawa艂oby si臋 produkt podniesie do rangi kultowego. Sprawi, 偶e tw贸j klient zechce do艂膮czy膰 do spo艂eczno艣ci ludzi obdarzonych poczuciem inteligentnego, a jak偶e, poczucia humoru. Czy jest tu kto艣, kto nie pokocha艂 spryskuj膮cego si臋 Old Spicem przystojniaka siedz膮cego na koniu? Ale to jeszcze nic. Absolutnie koniecznie wpisz do wyszukiwarki has艂o 鈥濬ollow the Frog鈥, a przekonasz si臋, na jakie wy偶yny wspi臋艂a si臋 w tym schemacie Rainforest Alliance.

Tragedia

Niezapomniane przyk艂ady wykorzystania tragedii w marketingu prezentuj膮 szokuj膮ce kampanie na rzecz bezpiecze艅stwa publicznego. Sk艂aniaj膮 tym samym do refleksji, w jaki spos贸b mo偶esz zmieni膰 swoje przeznaczenie, i ostrzegaj膮, co si臋 stanie, je艣li si臋 nad tym nie zastanowisz. Inne uj臋cie tego tematu prezentuje pewna drukowana reklama, kt贸ra ukaza艂a si臋 w 2004 roku: 鈥濸ewnego razu by艂 ambitny m艂ody cz艂owiek, kt贸ry nie czyta艂 The Economist. Koniec.”

Podr贸偶 i powr贸t

Och, nikt nie opowiada o poszukiwaniu siebie w podr贸偶y lepiej ni偶 Airbnb. Otrzymujesz obietnic臋, 偶e tak jak Odyseusz i ca艂a rzesza postaci z bajek, film贸w i ksi膮偶kowych opowie艣ci wr贸cisz z podr贸偶y jako nowy, inspiruj膮cy, szcz臋艣liwy w pe艂nym wymiarze TY.

Odrodzenie

Przygotuj chusteczki, bo wyci艣nie ci z nich 艂zy Samsung, a zrobi to podczas pozycjonowania technologii jako narz臋dzia do procesu odradzania jej u偶ytkownik贸w. A teraz zawiesimy narracj臋 i zostawiamy ci臋 ze spotem Do What You Can’t.

Must reed: https://business.linkedin.com/en-uk/marketing-solutions/blog/posts/B2B-Marketing/2018/there-are-only-seven-stories–are-you-telling-one-of-them-