Kampania społeczna o pieczy zastępczej

DAJ PRZYSZŁOŚĆ

Klient

Wyzwanie

Liczba osób, która jest gotowa, by zostać rodzinną pieczą zastępczą w Gdańsku jest o wiele mniejsza od liczby dzieci, które potrzebują pomocy. Nadrzędnym celem kampanii, realizowanej dzięki wsparciu UNICEF’u, jest to, aby tę niekorzystną sytuację poprawić, niwelując dysproporcję.

Działanie

Na podstawie zebranych danych i materiałów od klienta, dokładnie przeanalizowaliśmy wszystkie aspekty, które blokują potencjalnych rodziców zastępczych przed działaniem. Dobraliśmy odpowiednie kanały i przeprowadziliśmy kampanię informacyjną „Daj Przyszłość” w taki sposób, by jak najbardziej uświadomić gdańszczan i zachęcić ich do pełnienia roli rodziny zastępczej.

FUNDACJA GDAŃSKA

AUDYT

Zrozumieć ludzi

Dlaczego ludzie nie decydują się na zostanie rodzicami zastępczymi?

Dokładnie przeanalizowaliśmy badania przeprowadzone dla Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Gdańsku, mające na celu zrozumienie stanu wiedzy i postaw mieszkańców miasta wobec pieczy zastępczej.

Wyłoniliśmy główne problemy takie jak brak gotowości potencjalnych opiekunów do wzięcia odpowiedzialności, obawy finansowe, czy niezrozumienie istoty rodzicielstwa zastępczego. Stały się one kluczowymi punktami wyjścia dla naszej strategii.

Audyt badania stanowił solidny fundament kampanii, a jego wyniki pomogły nam zidentyfikować kluczowe obszary, na których mamy się skupić podczas realizowania pełnoformatowej kampanii lokalnej, która trwała od 15 listopada do 22 grudnia 2023 roku.

DAJ PRZYSZŁOŚĆ

FUNDACJA GDAŃSKA

STRATEGIA

Siła strategii

Naszą strategię oparliśmy na wyraźnym komunikacie skierowanym do osób dorosłych, że są potrzebni jako rodzice zastępczy. Jednocześnie wyraźnie zaznaczaliśmy, że zostanie pieczą zastępczą wymaga konkretnych umiejętności i cech oraz wsparcia w wielu obszarach – i że Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Gdańsku jest w stałej gotowości, by to wsparcie rodzicom zastępczym na bieżąco dawać. Chętni do niesienia pomocy dzieciom nie są w tej kwestii sami.

Ze swoim komunikatem zdecydowaliśmy się docierać do odbiorców polskich i ukraińskich, mieszkających w obrębie Gdańska i skonkretyzowanych okolic. Przy projektowaniu kampanii „Daj Przyszłość” skupiliśmy się na strategicznym wyborze różnorodnych kanałów komunikacji, tak aby dotrzeć do najbardziej trafnej grupy odbiorców. Postawiliśmy na kanały online – stronę www, portale tematyczne, regionalne, Google Ads, Meta Ads – oraz offline – outdoor, spoty w komunikacji miejskiej, publikacje w gazetach oraz radio.

FUNDACJA GDAŃSKA

OBSŁUGA GRAFICZNA

Key visual

Działania zaczęliśmy od stworzenia key visual. Zdecydowaliśmy się przykuć uwagę gdańszczan konceptami graficznymi, które bazują na niedopowiedzeniu i wzbudzają zainteresowanie poprzez odwołanie się do drzemiącej w każdym z nas ciekawości.

Wypracowaliśmy spójny key visual, który przełożyliśmy na kilka wariantów. Copy odnosiło się do pytań i wątpliwości, które bardzo często mają osoby rozważające kwestię zostania rodziną zastępczą. Komunikacja została przeprowadzona w 2 os. l. poj. – na wzór bezpośredniej rozmowy z osobą dorosłą. Claimy zostały przygotowane w dwóch wersjach językowych – polskiej i ukraińskiej.

Grafiki stworzyliśmy w oparciu o odważne zestawienia kolorów, dzięki czemu wyróżniały się zarówno w kanałach offline, jak i online – dodając trochę barw późnojesiennej porze, podczas której miała miejsce kampania „Daj Przyszłość”.

FUNDACJA GDAŃSKA

WEB DEVELOPMENT

Serce kampanii

Centralnym i docelowym źródłem informacji dla osób zainteresowanych tematem pieczy zastępczej stał się zaprojektowany i stworzony przez nas landing page – https://dajprzyszlosc.pl/. Strona internetowa stanowiła kompleksowe źródło informacji, w którym każdy potencjalny rodzic zastępczy mógł zdobyć wiedzę, która go interesuje.

Na stronie można było także pobrać niezbędne dokumenty i wypełnić formularz kontaktowy – aby jak najbardziej ułatwić użytkownikom działanie. Strona była dostępna w języku polskim i ukraińskim.

FUNDACJA GDAŃSKA

SOCIAL MEDIA

Social Media

W ramach prowadzonych działań regularnie publikowane były posty organiczne w środowisku Facebook’a. Treść publikacji wyjaśniała zagadnienia oraz odpowiadała na pytania związane z pieczą zastępczą.

W ramach zwiększenia zasięgu kampanii komunikacyjnej, uruchomiliśmy kampanie Meta Ads, które działały w ramach 3 celów reklamowych – ruchu, zasięgu i aktywności. W ramach płatnej promocji wykorzystane zostały różnorodne formaty reklamowe – grafiki statyczne, wideo czy animacje.

FUNDACJA GDAŃSKA

KAMPANIA

Przestrzeń
miejska w optymistycznych barwach

Przygotowaliśmy i zrealizowaliśmy również działania w przestrzeni publicznej. Do nich należało 98 citylightów wywieszonych na przystankach autobusowych i tramwajowych na terenie Gdańska, plakaty A2 wywieszone w autobusach i tramwajach, spoty puszczane na ekranach wizyjnych w środkach komunikacji miejskiej, 500 ulotek w języku ukraińskim rozdawanych w kinie Helios przed seansami ukraińskojęzycznymi oraz materiały promocyjne na eventy – namiot, stand, wiatraki reklamowe.

FUNDACJA GDAŃSKA

PERFORMANCE

Google Ads

Działania z wykorzystaniem kampanii płatnej w Google Ads skierowane zostały do osób polsko-, rosyjsko- i ukraińskojęzycznych. Osobom z targetu wyświetlały się banery reklamowe w sieci reklamowej oraz spoty reklamowe na platformie YouTube. Każda z reklam zawierała przekierowanie na stronę internetową, poświęconą kampanii społecznej.

 


Pakiet mediowy

W ramach kampanii pojawiły się reklamy w mediach, które szerzyły świadomość na temat idei pieczy zastępczych. Były to przede wszystkim: spoty w radio (Złote Przeboje, Radio Plus, Polskie Radio Gdańsk), banery na portalach internetowych (Trójmiasto.pl, Wyborcza.pl, Gdansk.pl, ukraina.gdanskpomaga.pl) i miejsce reklamowe w prasie (Gazeta Wyborcza).

Do tego przygotowaliśmy ukraińskojęzyczną wersję spotu radiowego i zrealizowaliśmy artykuł na portalu NashaPolsha.pl.

FUNDACJA GDAŃSKA

WYNIKI

Wyniki,

które cieszą

Kampanie, dzięki którym czyni się dobro, zaliczamy do najbardziej satysfakcjonujących. Jesteśmy dumni, że naszymi działaniami mogliśmy pomóc dzieciom znaleźć kochający dom. Niezmiernie cieszy nas także fakt, że po kampanii zgłosił się do nas o współpracę stałą UNICEF – a to najlepsza rekomendacja naszych działań.

ZGŁOSZEŃ

21

Liczba dzieci, które mają
szansę na kochający dom

CITYLIGHTS

98

Liczba nośników citylight
w przestrzeni Gdańska

ZASIĘG

1,882 mln

Suma zasięgu Google Ads,
Meta Ads i mediów

UŻYTKOWNIKÓW

5 140

Liczba użytkowników
na www podczas trwania kampanii

2023


2023