agencja you're welcome

Czym jest i komu jest potrzebna strategia reklamowa?

Kampania reklamowa — po co, dla kogo i dlaczego? Dowiedz się wszystkiego w naszym najnowszym artykule!

Autor:

Reklama dźwignią handlu – chyba każdy przedsiębiorca przynajmniej raz w życiu spotkał się z tym powiedzeniem. Dziś słów Anastasa Mikojana, radzieckiego komisarza (ministra) handlu, zaopatrzenia i przemysłu spożywczego, są jeszcze bardziej aktualne. Dobra reklama w XXI wieku pozwoli sprzedać niemal wszystko. Bądźmy jednak szczerzy: rozpoczęcie jakichkolwiek działań reklamowych bez wcześniejszego przygotowania nie przyniesie wymiernych efektów, a co więcej – może narazić firmę na straty. Co może nas przed tym uchronić? Dobrze opracowana strategia reklamowa. Czym ona jest i komu jest potrzebna?

kampania reklamowa

Czym jest strategia reklamowa?

Pierwszą kwestią, jaką należy poruszyć, jest wyjaśnienie, czym jest strategia reklamowa. Definicje, które możemy znaleźć w podręcznikach do marketingu, określają ją jako dokument będący planem działań, które zmierzają do osiągnięcia celu lub celów nakreślonych przez firmę. Strategia reklamowa mówi również o tym, jakie narzędzie należy wykorzystać podczas realizacji. Dodatkowo dokument ten bierze pod lupę mocne i słabe strony kampanii reklamowej — określa, jaka kampania daje możliwości, a jaka niesie zagrożenia.

Czy potrzebna jest Ci strategia reklamowa?

Wielu przedsiębiorcom wydaje się, że osiągną sukces, jeśli na kampanię reklamową przeznaczą pokaźny budżet. Jeszcze inni (poniekąd słusznie) uważają, że kluczem do sukcesu jest odpowiedni przekaz – np. dobrze dobrana treść reklamy, grafika. Są też tacy, którzy wiążą powodzenie z dobraniem odpowiedniego kanału przekazu. Jednak skuteczność kampanii reklamowej uzależniona jest tak naprawdę od wszystkich tych czynników i jeszcze wielu innych parametrów, o których przeczytasz w — Kampania reklamowa od kuchni – czym jest i jak ją stworzyć?

Połączenie wszystkich tych elementów nie jest jednak łatwe – trudno nimi zarządzać bez przemyślanego pomysłu. Właśnie dlatego potrzebny jest plan – spisany, przeanalizowany, dopasowany do potrzeb i możliwości.  Strategia reklamowa jest fundamentem każdej kampanii promocyjnej. Oznacza to, że jeśli promujesz swoje produkty lub usługi w jakichkolwiek medialnych kanałach, powinieneś posiadać strategię. Jest ona ważna, nawet gdy kampanie realizujesz rzadko i opierasz się na małym budżecie. Pamiętaj też, że o strategię marketingową musisz zadbać również (a nawet przede wszystkim), gdy realizujesz reklamy w Internecie!

Po co twojej firmie strategia reklamowa?

Najskuteczniejszą formą mówienia o swoich produktach jest reklama. Powstanie nowych narzędzi promocyjnych, takich jak chociażby social media, sprawiło, że do przeciętnego odbiorcy trafia ich coraz więcej. Szacuje się, że przeciętnie każdego dnia trafia do nas od 3 do 5 tysięcy informacji reklamowych! Natykamy się na nie w Internecie, telewizji, na ulicach.

Taka ilość komunikatów promocyjnych  sprawia, że powstaje tzw. zgiełk reklamowy. Kolejnym niepokojącym zjawiskiem jest ślepota banerowa, czyli nieświadome pomijanie reklam przez odbiorców. Strategia  marketingowa jest właśnie po to, aby wyeliminować te zjawiska i kolokwialnie mówiąc, nie irytować odbiorców swoimi komunikatami promocyjnymi. Jej rolą jest uporządkowanie całego procesu powstawania, realizowania i analizowania kampanii reklamowych. Korzyści płynące z jej posiadania to:

  • podniesienie sprzedaży,
  • pomoc w skutecznym i sprawnym komunikowaniu się z klientem,
  • ustalenie efektywnych metod promocji, co pozwoli Ci zaoszczędzić czas i pieniądze, które mógłbyś stracić, prowadząc nieskuteczne promocje,
  • unikanie zagrożeń wynikających z nieznajomości rynku, konkurencji, własnej grupy docelowej, a także przepisów prawa czy regulaminów poszczególnych serwisów,
  • opracowanie listy narzędzi, których można użyć, by osiągnąć określony cel,
  • stała kontrola postępów w realizacji wytyczonych celów.

Co powinno znaleźć się w strategii reklamowej?

Strategia reklamowa nie zawsze wygląda tak samo, jest jednak kilka punktów, które powinien zawierać każdy dokument. Najważniejszy jest oczywiście cel reklamy. Cele mogą przybierać charakter ekonomiczny (czyli  sprzedażowy), mogą też być psychograficzne (inaczej: komunikacyjne), czyli dotyczyć wiedzy odbiorcy o firmie i produkcie. Cele reklamowe, które znajdą się w strategii, muszą wynikać z konkretnej sytuacji firmy i jej zamierzeń. Pamiętaj, że strategia jest dokumentem obejmującym dłuższy okres czasu (w przeciwieństwie do planu marketingowego), dlatego cele mogą być rozłożone w czasie. Najłatwiej opracujesz je, jeśli odpowiesz sobie na pytanie — dlaczego moja firma stosuje kampanie reklamowe i co chce przez nie osiągnąć?

Kolejnym krokiem budowy strategii reklamowej jest określenie sposobu komunikacji produktu z klientem, a mówiąc prościej, określenie narzędzi pracy. Najskuteczniej będzie to zrobić w oparciu o analizę rynku oraz konkurencji. Istotne znaczenie przy doborze kanałów komunikacji ma również to, gdzie przebywa grupa docelowa. Należy ją określić i opisać w kolejnym kroku tworzenia strategii. Zaraz obok grupy docelowej powinna się znaleźć informacja o tym, jaką drogę będzie musiał przebyć potencjalny klient do zakupu. Jeśli chcesz działać profesjonalnie, w strategii  reklamowej powinieneś uwzględnić także brand persony, a na koniec dodać plan marketingowy, który powie, co i kiedy ma być zrobione.

Materiały Agencji

Zobacz więcej