Czym jest i komu jest potrzebna strategia reklamowa?

Reklama d藕wigni膮 handlu 鈥 chyba ka偶dy przedsi臋biorca przynajmniej raz w 偶yciu spotka艂 si臋 z tym powiedzeniem. Dzi艣 s艂贸w Anastasa Mikojana, radzieckiego komisarza (ministra) handlu, zaopatrzenia i przemys艂u spo偶ywczego, s膮 jeszcze bardziej aktualne. Dobra reklama w XXI wieku pozwoli sprzeda膰 niemal wszystko. B膮d藕my jednak szczerzy: rozpocz臋cie jakichkolwiek dzia艂a艅 reklamowych bez wcze艣niejszego przygotowania nie przyniesie wymiernych efekt贸w, a co wi臋cej 鈥撀 mo偶e narazi膰 firm臋 na straty. Co mo偶e nas przed tym uchroni膰? Dobrze opracowana strategia reklamowa. Czym ona jest i komu jest potrzebna?

Czym jest strategia reklamowa?

Pierwsz膮 kwesti膮, jak膮 nale偶y poruszy膰, jest wyja艣nienie, czym jest strategia reklamowa. Definicje, kt贸re mo偶emy znale藕膰 w podr臋cznikach do marketingu, okre艣laj膮 j膮 jako dokument b臋d膮cy planem dzia艂a艅, kt贸re zmierzaj膮 do osi膮gni臋cia celu lub cel贸w nakre艣lonych przez firm臋. Strategia reklamowa m贸wi r贸wnie偶 o tym, jakie narz臋dzie nale偶y wykorzysta膰 podczas realizacji. Dodatkowo dokument ten bierze pod lup臋 mocne i s艂abe strony kampanii reklamowej 鈥 okre艣la, jaka kampania daje mo偶liwo艣ci, a jaka niesie zagro偶enia.

Czy potrzebna jest Ci strategia reklamowa?

Wielu przedsi臋biorcom wydaje si臋, 偶e osi膮gn膮 sukces, je艣li na kampani臋 reklamow膮 przeznacz膮 poka藕ny聽 bud偶et. Jeszcze inni (poniek膮d s艂usznie) uwa偶aj膮, 偶e kluczem do sukcesu jest odpowiedni przekaz 鈥 np. dobrze dobrana tre艣膰 reklamy, grafika. S膮 te偶 tacy, kt贸rzy wi膮偶膮 powodzenie z dobraniem odpowiedniego kana艂u przekazu. Jednak skuteczno艣膰 kampanii reklamowej uzale偶niona jest tak naprawd臋 od wszystkich tych czynnik贸w i jeszcze wielu innych parametr贸w, o kt贸rych przeczytasz w Kampania reklamowa od kuchni 鈥 czym jest i jak j膮 stworzy膰? Po艂膮czenie wszystkich tych element贸w nie jest jednak 艂atwe 鈥 trudno nimi zarz膮dza膰 bez przemy艣lanego pomys艂u. W艂a艣nie dlatego potrzebny jest plan 鈥 spisany, przeanalizowany, dopasowany do potrzeb i mo偶liwo艣ci.聽 Strategia reklamowa jest fundamentem ka偶dej kampanii promocyjnej. Oznacza to, 偶e je艣li promujesz swoje produkty lub us艂ugi w jakichkolwiek medialnych kana艂ach, powiniene艣 posiada膰 strategi臋. Jest ona wa偶na, nawet gdy kampanie realizujesz rzadko i opierasz si臋 na ma艂ym bud偶ecie. Pami臋taj te偶, 偶e o strategi臋 marketingow膮 musisz zadba膰 r贸wnie偶 (a nawet przede wszystkim), gdy realizujesz reklamy w Internecie!

Po co twojej firmie strategia reklamowa?

Najskuteczniejsz膮 form膮 m贸wienia o swoich produktach jest reklama. Powstanie nowych narz臋dzi promocyjnych, takich jak chocia偶by social media, sprawi艂o, 偶e do przeci臋tnego odbiorcy trafia ich coraz wi臋cej. Szacuje si臋, 偶e przeci臋tnie ka偶dego dnia trafia do nas od 3 do 5 tysi臋cy informacji reklamowych! Natykamy si臋 na nie w Internecie, telewizji, na ulicach. Taka ilo艣膰 komunikat贸w聽promocyjnych聽 sprawia, 偶e powstaje tzw. zgie艂k reklamowy. Kolejnym niepokoj膮cym zjawiskiem jest 艣lepota banerowa, czyli nie艣wiadome pomijanie reklam przez odbiorc贸w. Strategia 聽marketingowa jest w艂a艣nie po to, aby wyeliminowa膰 te zjawiska i kolokwialnie m贸wi膮c, nie irytowa膰 odbiorc贸w swoimi komunikatami promocyjnymi. Jej rol膮 jest uporz膮dkowanie ca艂ego procesu powstawania, realizowania i analizowania kampanii reklamowych. Korzy艣ci p艂yn膮ce z jej posiadania to:

鈥 podniesienie sprzeda偶y,

鈥 pomoc w skutecznym i sprawnym komunikowaniu si臋 z klientem,

鈥 ustalenie efektywnych metod promocji, co pozwoli Ci zaoszcz臋dzi膰 czas i pieni膮dze, kt贸re m贸g艂by艣 straci膰, prowadz膮c nieskuteczne promocje,

鈥 unikanie zagro偶e艅 wynikaj膮cych z nieznajomo艣ci rynku, konkurencji, w艂asnej grupy docelowej, a tak偶e przepis贸w prawa czy regulamin贸w poszczeg贸lnych serwis贸w,

鈥 opracowanie listy narz臋dzi, kt贸rych mo偶na u偶y膰, by osi膮gn膮膰 okre艣lony cel,

鈥 sta艂a kontrola post臋p贸w w realizacji wytyczonych cel贸w.

Co powinno znale藕膰 si臋 w strategii reklamowej?

Strategia reklamowa nie zawsze wygl膮da tak samo, jest jednak kilka punkt贸w, kt贸re powinien zawiera膰 ka偶dy dokument. Najwa偶niejszy jest oczywi艣cie cel reklamy. Cele mog膮 przybiera膰 charakter ekonomiczny (czyli聽 sprzeda偶owy),聽 mog膮聽 te偶聽 by膰 psychograficzne (inaczej: komunikacyjne), czyli dotyczy膰 wiedzy odbiorcy o firmie i produkcie. Cele reklamowe, kt贸re znajd膮 si臋 w strategii, musz膮 wynika膰 z konkretnej sytuacji firmy i jej zamierze艅. Pami臋taj, 偶e strategia jest dokumentem obejmuj膮cym d艂u偶szy okres czasu (w przeciwie艅stwie do planu marketingowego), dlatego cele mog膮 by膰 roz艂o偶one w czasie. Naj艂atwiej opracujesz je, je艣li odpowiesz sobie na pytanie “Dlaczego moja firma stosuje kampanie reklamowe i co chce przez nie osi膮gn膮膰?”.

Kolejnym krokiem budowy strategii reklamowej jest okre艣lenie sposobu komunikacji produktu z klientem, a m贸wi膮c pro艣ciej, okre艣lenie narz臋dzi pracy. Najskuteczniej b臋dzie to zrobi膰 w oparciu o analiz臋 rynku oraz konkurencji. Istotne znaczenie przy doborze kana艂贸w komunikacji ma r贸wnie偶 to, gdzie przebywa grupa docelowa. Nale偶y j膮 okre艣li膰 i opisa膰 w kolejnym kroku tworzenia strategii. Zaraz obok grupy docelowej powinna si臋 znale藕膰 informacja o tym, jak膮 drog臋 b臋dzie musia艂 przeby膰 potencjalny klient do zakupu. Je艣li chcesz dzia艂a膰 profesjonalnie, w strategii聽 reklamowej powiniene艣 uwzgl臋dni膰 tak偶e brand persony, a na koniec doda膰 plan marketingowy, kt贸ry powie, co i kiedy ma by膰 zrobione.